Izettles 19-miljardersaffär med Paypal är ett styrkebesked för fintech-Sverige. Det säger näringsminister Mikael Damberg i en intervju med Di Digital.
”Ett fantastiskt styrkebesked från Izettle. Jag tror att det finns en enorm möjlighet för dem att växa nu på ett sätt som man aldrig hade klarat på egen hand. Paypal är en väldigt stark aktör och därför får Izettle nu megamuskler att växa. Det här är en stor affär”, säger han.
Enligt vissa tyckare och analytiker är affären ännu ett bevis för att Stockholmsbörsen är tillräckligt attraktiv för stora technoteringar. Men Mikael Damberg tror ändå att Izettle gjort den rätta bedömningen.
”Många hade såklart sett fram emot en notering och sett det som en ytterligare fjäder i hatten på en stark stockholmsbörs. Men det här är också ett styrkebesked för Sverige, att en internationell aktör med den storleken uppmärksammar och ser kraften i Izettle”, säger näringsministern.
Att Izettle valt att gå ihop med en sådan jätte som amerikanska Paypal verkar i det närmaste som smickrande för Sverige när Mikael Damberg pratar om affären.
”Jag ser det som ett styrkebesked för svenskt fintech-kluster som är otroligt framgångsrikt. Jag tror att den här affären kommer sätta ännu mer ljus på de starka miljöer vi har i Sverige, förhoppningsvis kan affären hjälpa fler småföretag att använda smart och modern teknik”, säger han.
Paypals operativa chef Bill Readly pekar ut Stockholm som ett nav för betaljättens expansion i Europa och flaggar för en storsatsning i staden. Det är också vad näringsminister Mikael Damberg hoppas på för Izettles framtid.
”Jag ser gärna att bolag växer med bas i Sverige, så är det självklart. Jag tror att Izettles ambition är att fortsätta växa och det i större skala”, säger han.
Och ministern tror inte att Izettle väntar samma öde som Skype, där ägaren Microsoft i mars stängde Stockholmskontoret 6 år efter försäljningen och 120 anställda fick gå.
”Det är inte alls säkert att det här innebär en mindre organisation. Det vore tråkigt om det innebar det. Izettle borde värna om både kompetens och kunskap som finns i bolaget i dag om man vill växa snabbare”, avslutar Mikael Damberg.