Hoppa till innehållet

Ministern om Izettle-affären: ”Det vore tråkigt om de lämnar Sverige”

Näringsminister Mikael Damberg (S) tycker inte att det är problematiskt att ännu ett svenskt techbolag köps upp av en amerikansk jätte. Snarare hyllar han Izettles affär med Paypal.

Näringsminister Mikael Damberg hyllar Izettle för affären med Paypal.
Näringsminister Mikael Damberg hyllar Izettle för affären med Paypal.Foto: Fredrik Sandberg/TT

Izettles 19-miljardersaffär med Paypal är ett styrkebesked för fintech-Sverige. Det säger näringsminister Mikael Damberg i en intervju med Di Digital.

”Ett fantastiskt styrkebesked från Izettle. Jag tror att det finns en enorm möjlighet för dem att växa nu på ett sätt som man aldrig hade klarat på egen hand. Paypal är en väldigt stark aktör och därför får Izettle nu megamuskler att växa. Det här är en stor affär”, säger han.

Enligt vissa tyckare och analytiker är affären ännu ett bevis för att Stockholmsbörsen är tillräckligt attraktiv för stora technoteringar. Men Mikael Damberg tror ändå att Izettle gjort den rätta bedömningen.

”Många hade såklart sett fram emot en notering och sett det som en ytterligare fjäder i hatten på en stark stockholmsbörs. Men det här är också ett styrkebesked för Sverige, att en internationell aktör med den storleken uppmärksammar och ser kraften i Izettle”, säger näringsministern.

Att Izettle valt att gå ihop med en sådan jätte som amerikanska Paypal verkar i det närmaste som smickrande för Sverige när Mikael Damberg pratar om affären. 

”Jag ser det som ett styrkebesked för svenskt fintech-kluster som är otroligt framgångsrikt. Jag tror att den här affären kommer sätta ännu mer ljus på de starka miljöer vi har i Sverige, förhoppningsvis kan affären hjälpa fler småföretag att använda smart och modern teknik”, säger han.

Paypals operativa chef Bill Readly pekar ut Stockholm som ett nav för betaljättens expansion i Europa och flaggar för en storsatsning i staden. Det är också vad näringsminister Mikael Damberg hoppas på för Izettles framtid.

”Jag ser gärna att bolag växer med bas i Sverige, så är det självklart. Jag tror att Izettles ambition är att fortsätta växa och det i större skala”, säger han. 

Och ministern tror inte att Izettle väntar samma öde som Skype, där ägaren Microsoft i mars stängde Stockholmskontoret 6 år efter försäljningen och 120 anställda fick gå.

”Det är inte alls säkert att det här innebär en mindre organisation. Det vore tråkigt om det innebar det. Izettle borde värna om både kompetens och kunskap som finns i bolaget i dag om man vill växa snabbare”, avslutar Mikael Damberg.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera