Hoppa till innehållet

Ministern kritiserar nätläkarna: ”Ogillar gratisbesök”

Nätläkarna väcker debatt i samhället. Även socialminister Lena Hallengren (S) är tveksam till vilken roll bolagen ska spela – och hur de marknadsför sig mot svenska patienter. ”Ingen ska höra av sig för att man har ett gratisbesök en viss månad”, säger hon.

Socialminister Lena Hallengren (S) medverkade under Di Digitals och Dagens Medicins gemensamma frukostseminarium i Almedalen.
Socialminister Lena Hallengren (S) medverkade under Di Digitals och Dagens Medicins gemensamma frukostseminarium i Almedalen.Foto: Ola Torkelsson.

(Di Digital/Visby) Investerare har öst in hundratals miljoner kronor i de digitala vårdgivarna. Bolag som Kry, Doktor.se och Min Doktor har nått miljardvärderingar på kort tid i takt med att allt fler svenskar använder sig av nätläkarna.

Samtidigt har det väckts en debatt huruvida det är rimligt att nätläkarna står för en växande kostnad i vården.

Socialminister Lena Hallengren (S) är kluven till hur de digitala vårdgivarna används och vilken roll de ska spela i vårdsystemet. På frågan om vad hon tycker om nätläkarna tvekade hon till en början, men efter en längre paus kom svaret.

”I grund och botten tycker jag att det är bra att vi använder teknik och försöker möta patienter och deras behov. Men jag vill också att tekniken används så att vi använder våra gemensamma resurser på allra bästa sätt.”

Det säger hon under Di Digitals och Dagens Medicins gemensamma frukostseminarium i Almedalen, som handlade om de digitala vårdgivarnas plats i den svenska vården.

Läs mer: Kända investerare öser in pengar i nätläkarna – till miljardvärderingar

Tydlig var ministern däremot om hur hon ser på sättet som nätläkarna marknadsfört sig, vilket de har fått kritik för från flera håll. Inspektionen för vård och omsorg, IVO, har också utrett bolagens annonsering.

”Jag tycker inte alltid att den reklam jag ser imponerar, man ser att man garanteras ett gratisbesök i månaden eller att man ska ringa när man har lite huvudvärk. Jag vet vad det kostar i slutänden och att den som kanske behöver vården inte får det. Det ogillar jag”, säger Lena Hallengren.

Lena Hallengren vill alltså att aktörerna skärper sig när det gäller hur de säljer sina tjänster till patienterna.

”Jag hoppas att vi ska se en utveckling av den marknaden på ett sätt som gör att den lever upp till hälso- och sjukvårdens intentioner om vård efter behov. Att hela vården lyckas ställa om”, säger hon.

Nyligen sänkte Sveriges kommuner och landsting, SKL, den ersättning som nätläkarna får från 650 kronor per besök till 500 kronor, vilket fick ett antal nätläkare att rasa. Socialministern duckar dock frågan om hon tycker att den nuvarande nivån är rimlig.

”Jag kan inte avgöra det. Jag kan däremot konstatera att ingen ska höra av sig till någon för att man har ett gratisbesök en viss månad. Den typen av marknadsföring tror jag skadar både tjänsten och sjukvården, det är olyckligt och det är det som fått mig att bli tveksam och inte bara omfamna dem”, sade hon.

Att allt fler använder sig av nätläkare betyder nödvändigtvis inte att pengarna inom vården nyttjas rätt, menar ministern. 

Däremot ser hon fördelarna med att entreprenörer, som backas av riskkapitalet, driver på innovation som det offentliga inte klarar av. Där har näringslivet en roll att spela inom vården, konstaterar Lena Hallengren.

”Det här visar att vi har en innovativ del som vi inte riktigt tar om hand i det offentligt finansierade. Det handlar om traditionell primärvård som inte lyckats ställa om så här långt. Det är en del som innovativt näringsliv kan stå för.”

Läs mer: Sänkt ersättning – nätläkare rasar: ”Att strypa oss riskerar folks hälsa” 

Digitalpodden tittade i april närmare på nätläkarna i en specialpodd om miljardbolagen, kontroverserna och den sjuka vården. Gör de mer skada än nytta för det otroligt komplexa vårdsystemet i Sverige? Medverkar gör Di Digitals reporter Fredrik Björkman och Dagens Medicins chefredaktör Christina Kennedy.

Lyssna på podden

Äldre avsnitt av den här podden hittar du genom att gå till vår samlingssida.

Samlingssida för poddar
Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera