Hoppa till innehållet

Ministern om Ubers övervakning av polisen: 'Trodde inte sånt här förekom i Sverige'

Mikael Damberg (S) häpnar över Ubers övervakning och blockering av den svenska polisen. ”Jag trodde inte sånt här förekom – i alla fall inte i Sverige”, säger näringsministern.

Näringsminister Mikael Damberg (S).
Näringsminister Mikael Damberg (S).Foto: Erik Simander/TT

På tisdagen kunde Di Digital avslöja att Uber systematiskt spårat, blockerat och försvårat för svenska poliser som utredde appjätten.

Uber ska enligt Di Digitals uppgifter ha motarbetat app-användare med mejladresser som slutade med ”polisen.se” och försvårat för användare som befann sig nära polishuset på Kungsholmen i Stockholm att beställa bilar.

Läs mer: Uber svartlistade svenska poliser – spårades via appen 

Det var en förvånad Mikael Damberg (S) som läste om Ubers övervakning av svenska poliser.

”Jag läste artikeln med väldigt stor förvåning. Jag trodde inte sånt här förekom – i alla fall inte i Sverige. Jag har inte hört talas om något liknande tidigare”, säger näringsministern.

”Intrycket artikeln ger är att Uber har försökt försvåra en granskning av myndigheter och inte ställt upp på att bli granskade. Min grundinställning är att företag ska göra rätt för sig. Man hjälper till i myndigheternas arbete i stället för att försöka försvåra det. Men med den nya tekniken är det möjligt att göra saker man inte gjort tidigare.”

Läs mer: Så stora är Uber i Sverige 

Uber ska ha försvårat polisens spaningsarbete medan den olagliga tjänsten Uber Pop fortfarande var i bruk. Uber Pop hade i somras lett till att drygt 80 förare hade dömts i tingsrätten.

Mikael Damberg passar på frågan om Ubers agerande strider mot lagen.

”Det får polis och myndigheter svara på, om det är lagligt eller inte. Men det finns också en moral och etik som man som bolag bör reflektera över. Allt fler bolag tar det egna varumärket på stort allvar. Jag tror inte att detta vore bra för något varumärke.”

Står politiker maktlösa inför de största techbolagen?

”Det tror jag inte alls. Ny teknik innebär nya utmaningar för det politiska systemet. Då uppkommer saker man inte har tänkt på. Nya affärsmodeller kan vara spännande men de kan också bygga på att runda lagstiftning och undvika skatt. Allting nytt är inte bra och det gäller det att vi hänger med. I Ubers fall har myndigheterna agerat och visat att en del av verksamheten inte följde lagen.”

Vi ser ju till exempel att varken Uber eller Google redovisar alla sina svenska intäkter i Sverige och därmed slipper betala skatt här. Är det acceptabelt?

”Det är viktigt att bolag gör rätt för sig och betalar sina skatter. Det gäller inte bara digitala bolag. Då är det viktigt att följa den skattelagstiftning som finns. Det finns en internationelll diskussion om hur digitala bolag beskattas. Den kommer att växa om man inte gör rätt för sig på de marknader man är på.”

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera