Annons

Ministern slår tillbaka efter Klarnas attack: ”Märklig inställning”

Kollage: Sebastian Siemiatkowski, vd och medgrundare av Klarna, och Per Bolund, finansmarknadsminister.
Kollage: Sebastian Siemiatkowski, vd och medgrundare av Klarna, och Per Bolund, finansmarknadsminister. Foto: Di/TT.
Klarna anklagar regeringen för plakatpolitik när reglerna för nätbetalningar ska skärpas. Nu slår finansmarknadsministern tillbaka. ”En seriös betalförmedlare borde välkomna möjligheten till eftertanke”, säger Per Bolund till Di Digital.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Regeringens lagförslag om att göra det till ett aktivt val för nätshoppare att handla på kredit rör upp känslor i branschen.

Betal- och kreditbolaget Klarna – vars intäkter till ungefär en tredjedel kommer från krediter – har vid flera tillfällen riktat kritik mot lagändringen.

I veckan skruvade Klarna upp tonläget rejält. Bolagets Norden- och produktchef David Fock gick i ett blogginlägg till attack mot regeringen, som de menar ”är mer intresserade av skapa rubriker” än att ”faktiskt lösa det allvarliga samhällsproblem som den ökande skuldsättningen är.” 

Regeringen har tyvärr inte förstått vad som utgör konsumentskydd online.

Klarna lyfter sedan fram sin avgiftsfria 14-dagarsfaktura som den betalmetod som ger ”starkast möjliga konsumentskydd online”.

Bolaget betonar också att lösningen är den mest populära betalningsmetoden i Sverige. I texten som har rubriken ”Regeringen har tyvärr inte förstått vad som utgör konsumentskydd online” argumenterar Klarna-chefen därför för att förslaget riskerar att bli kontraproduktivt.

Han påpekar dessutom att den offentliga sektorn är en större syndare i skuldsättningsfrågan än det egna bolaget eftersom den skickar fler svenskar till Kronofogden än vad betalbolaget gör. 

”Vi är kort sagt oroliga att regeringen identifierat ett problem, letat upp en syndabock (betaltjänster) och genom en skyndsam process, som saknar tillräcklig analys, genomför åtgärder som inte kommer lösa problemet”, skriver David Fock.

Klarna-chefen vänder sig också mot regeringens medietaktik då finansdepartementet gett SVT exklusiv tillgång till en lagrådsremiss innan den offentliggjordes ”för att öka chansen att forma narrativet själv”.

Jag tycker det är en märklig inställning från Klarna.

”Problemet var att den inte förrän många timmar senare var offentlig, vilket gjorde det svårt för oss att kommentera innehållet på kort varsel”, skriver David Fock.

Per Bolund, finansmarknadsminister och språkrör för Miljöpartiet, avfärdar den delen av Klarnas resonemang.

”Jag tycker det är en märklig inställning från Klarna. Valet att prata med SVT kan knappast göra skillnad i Klarnas faktiska affärsverksamhet och vi har inte behandlat dem annorlunda jämfört med andra. Så deras kritik är felriktad”, säger han till Di Digital.

Bakgrunden till själva lagförslaget är att svenskarnas konsumentkrediter växer med runt 7 procent år och i dag faktiskt står för en större andel av de totala betalningarna än bolånen eftersom räntan och amorteringstakten är högre. 

Det är bekymmersamt att Klarna med sådan kraft motsätter sig att konsumenterna ska erbjudas att betala för varan direkt.

”Det har funnits problem hos Klarna och andra där man har kunnat göra ganska stora intäkter på att människor fattar beslut som innebär extra kostnader när de handlar på nätet”, säger Per Bolund.

Han ger inte heller mycket för Klarnas innehållsmässiga kritik mot lagförslaget.

”Jag tycker att det är bekymmersamt att Klarna med sådan kraft motsätter sig att konsumenterna ska erbjudas att betala för varan direkt. Det låter på Klarna som att regeringen vill förbjuda vissa betalalternativ men det är långt ifrån sanningen. En seriös betalförmedlare borde välkomna möjligheten till eftertanke”, säger han.

Varför behövs det en lagändring – räcker inte självreglering?

”Jag skulle verkligen önska att det räckte. Det här förslaget har varit aktuellt länge och gått på remiss. Det har funnits all tid i världen för branschen att göra en egen standard och åtgärda problemet. Men det har inte skett”, säger Per Bolund.

Läs även: Nätbutikernas knep – tjänar pengar på skuldsatta: ”Driver folk till delbetalning”

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer