Hoppa till innehållet

Ministern: ”Techvärlden kan minska samhällsklyftorna”

Samordningsministern Ibrahim Baylan öppnar för att sätta sin delegation på Niklas Adalberths Norrsken: ”Det är viktigt att använda digitala hjälpmedel för att minska klyftorna i samhället”.

Bild: Jesper Frisk

Energi- och samordningsministern Ibrahim Baylan (S) fick vid årsskiftet uppgiften att minska klyftorna i samhället. Till sitt förfogande har han 100 miljoner öronmärkta skattekronor, som bland annat ska användas för att utreda hur digital innovation kan bidra till ett mer jämställt Sverige.

Resultatet av svenska myndigheters digitalisering har varit blandad. Ett lyckat exempel är Skatteverket, som framgångsrikt lyckats införa digital deklarering. Andra har lyckats sämre. 

”Jämfört med vissa andra länder ligger Sverige efter. Den digitala utveckling har gått mycket snabbare i exempelvis Danmark. Hittills har det inte gjorts ett ordentligt försök i Sverige, men bättre sent än aldrig”, säger Ibrahim Baylan.

Läs även: Svensk startup bygger blockkedja för bostadsköp

Ibrahim Baylan besökte startup-huben Norrskens, där han i ett möte med dess grundare Niklas Adalberth (NTL) och vd Erik Engellau-Nilsson, diskuterade hur digital innovation kan minska samhällsklyftorna.

Foto: Jesper Frisk

Niklas Adalberth visar Ibrahim Baylan runt på Norrsken. Foto: Jesper Frisk. 

Stiftelsen Norrsken (NTL) har närmare 75 bolag som sitter i de gamla spårvagnshallarna i centrala Stockholm. Stiftelsen startades av Klarna-grundaren Niklas Adalberth och har som syfte att föra samman välgörenhetsbolag med techbolag för att de tillsammans ska hitta lösningar på samhällsproblem.

Läs även: Nu öppnar Norrsken dörrarna för startupbolagen 

Som en del av sitt uppdrag skall Ibrahim Baylans sätta samman en delegation med uppgiften att långsiktigt bygga nätverk mellan civilsamhället, offentliga aktörer och forskarvärlden.  

”Jag tror att det finns en enorm potential som man inte har tagit tillvara på. Speciellt i kopplingen mellan det digitala och det sociala. Områden där digitala tjänster kan ha en roll att spela är inom matchning på arbetsmarknaden, inom utbildning och en rad andra områden”, säger Ibrahim Baylan.

Den digitala utveckling har gått mycket snabbare i exempelvis Danmark.

Två av bolagen som ministern träffade på Norrsken var Just Arrived (NTL) och Welcome App (NTL). Just Arrived vill hjälpa nyanlända in på arbetsmarknaden och Welcome App arbetar för att minska segregationen genom att minska avstånden mellan allmänheten och nyanlända genom en app.

Ibrahim Baylan ser positivt på det som Norrsken försöker skapa och öppnar för att rent fysiskt basera sin delegation i stiftelsens lokaler.

”Det är absolut inget löfte men det vore intressant att lära sig från bolagen som sitter här”, säger Ibrahim Baylan.

Niklas Adalberth har hittills investerat 170 Mkr i Norrskens stiftelse. Även han är positiv till att skapa en brygga till politiken. 

”Jag tycker det är en jättebra idé. Vi kan rätt lite om politik här så det skulle definitivt vara intressant att ha dem under vårt tak”, säger Niklas Adalberth. 

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera