Annons

Storytel förbättrar marginalerna – men BNP-fall tvingar vd:n att ge försiktig framtidsprognos

Storytels grundare och vd Jonas Tellander.
Storytels grundare och vd Jonas Tellander. Foto: Åsa Liffner
Ljudboksföretaget Storytel halverade förlusten och ökade omsättningen under årets andra kvartal. Fler länder blir lönsamma – men prognosen för 2020 är osäker till följd av det makroekonomiska läget.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Storytel redovisar ett resultat (ebitda) om -37,8 miljoner kronor för det andra kvartalet. Det kan jämföras med -78,6 Mkr under samma period i fjol. 

Resultat efter skatt landade på -56,5 Mkr för det andra kvartalet 2020, att jämföra med -66,9 Mkr i fjol.

Nettoomsättningen ökade till 554 Mkr från 402 Mkr under andra kvartalet 2019. 

”Storytel växte mer än vad vi brukar i ett andra kvartal. Mycket hänger ihop med nedstängningar i vissa länder som gav en otrolig boost”, säger vd Jonas Tellander till DiTV

Läs mer: Miljardärskaparen Storytel – de blir stenrika på kursraketen

Resultat per aktie, efter skatt uppgick till -0.91 kronor, att jämföra med -1.20 kronor under samma period i fjol, före och efter utspädning.

Ljudboksföretaget meddelade i början av augusti att streamingintäkterna för det andra kvartalet ökade till 459 miljoner kronor, motsvarande en årlig intäktstillväxt på 43 procent.

Storytel har även offentliggjort att antalet betalande abonnenter i genomsnitt under det andra kvartalet uppgick till 1.256.500 miljoner, en ökning med 101.800 kunder jämfört med det första kvartalet 2020.

När vi gick in i juli kunde vi se att tillväxten avstannade i princip helt på de marknaderna.

Den genomsnittliga intäkten per kund (ARPU) landade på 147 kronor, vilket kan jämföras med 148 kronor under första kvartalet. 

Bruttomarginalen steg till nästan 43 procent under kvartalet, vilket kan jämföras med 37 procent under samma period i fjol.

Bolagets aktie har stigit med 86 procent sedan årsskiftet, sett still måndagens stängningskurs, och Storytel har därmed ett marknadsvärde på 16,6 miljarder kronor. Aktien backade dock inledningsvis med 8 procent 25 minuter efter börsens öppning på tisdagsmorgonen. Följ kuren här

Läs mer: Stockholmsbörsen inleder med uppgångar – Storytel rapportbackar

Läs gårdagens analys: ”Ordentlig uppsida” – analyschefen ser mäktig potential i dubblaren

Bolaget spår för tredje kvartalet att streamingintäkterna ökar med 21 procent i årstakt till 483,5 miljoner kronor. Antalet abonnenter spås öka med 33 procent i årstakt till 1,345 miljoner. 

Storytels prognos för helåret 2020 är att streamingintäkterna ska stiga med 32 procent till 1 900 miljarder kronor jämfört med 1 436 miljoner kronor 2019. 

En osäkerhetsfaktor är att tillväxten stannade av i juli, i länder som Indien, Italien, Turkiet och Ryssland. 

”Vi såg ju en stark tillväxt i dessa fyra länder under hela nedstängningen. Men när vi gick in i juli kunde vi se att tillväxten avstannade i princip helt på de marknaderna. Det började vända upp igen i augusti, men det är det stoppet som gör att vi är lite försiktiga. (...) Om det är en BNP-nedgång som är bestående kanske folk håller i plånboken hårdare. Vi är lite osäkra och har därför en prognos som är lite mer konservativ för tredje kvartalet och helåret”, säger vd:n till DiTV. 

Vid ingången av 2020 var fyra marknader; Sverige, Danmark, Norge och Island, lönsamma på lokal nivå exklusive globala kostnader. I första kvartalet 2020 adderades Nederländerna till denna grupp, enligt vd och grundare Jonas Tellander. Han förväntar sig att Finland når lönsamhet i tredje kvartalet eller senast i fjärde kvartalet 2020 samt att Ryssland når lönsamhet i fjärde kvartalet 2020 eller senast i första kvartalet 2021. 

”Vi vill ju se att länder vänder till lönsamhet efter max fem år och det ser vi att vi är på god väg mot i, inte bara Nederländerna i första kvartalet, utan även Finland och förhoppningsvis även Ryssland mot slutet av året. Det känns bra”, säger vd Jonas Tellander till DiTV.

När det gäller långsiktiga mål står man fast vid dem man gick ut med vid kapitalmarknadsdagen i januari i år. Det handlar om en årlig abonnentbastillväxt (CAGR) på 40 procent och en årlig omsättningstillväxt (CAGR) på 35 procent. Detta innebär att Storytel hoppas nå 4 miljoner abonnenter och nästan 5 miljarder kronor i streamingintäkter 2023.

Läs mer: Viruslyft för börskandidaten Readly: ”Vi är i samma kategori som Storytel”

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer