Hoppa till innehållet

Minskad vinst för hennes hajpade techbolag Yubico

Trots en kraftigt växande försäljning minskade Yubico sin vinst under 2017. Det är främst personalkostnaderna som skenar för Stina Ehrensvärds haussade säkerhetsnyckelföretag.

Yubicos grundare Stina Ehrenswärd.
Yubicos grundare Stina Ehrenswärd.Foto: Joey Abrait (Di)

Med det svenska techbolagets Yubicos usb-nycklar kan användaren logga in på datorer och webbtjänster med en starkare verifieringsmetod än till exempel sms.

Deras säkerhetslösning används i dag av de flesta av USA:s största techbolag: Microsoft, Google, Facebook och Dropbox är bara några exempel.

Det har gett effekt på försäljningen, som under 2017 växte till 232 miljoner kronor från 142 Mkr året innan. Det framgår av Yubicos årsredovisning som Di Digital har tagit del av.

”Ökningen är ett resultat av såväl nyförsäljning som leveranser till befintliga kunder”, skriver bolaget.

Yubicos medgrundare Stina Ehrensvärd har tidigare uppgett för Di Digital att intäkterna kommer att fördubblas under 2018 och nå minst 500 Mkr.

Läs mer: Hennes techbolag Yubico omsätter en halv miljard 

Även om bolaget har varit lönsamt sedan sex år tillbaka minskar vinsten under 2017. Resultatet på sista raden sjunker till 5,2 Mkr från 19,9 Mkr året innan.

Det är främst personalkostnaderna som skenar för Yubico. Antalet anställda har växt från 39 till över 120 sedan början av 2017. Bolaget har främst nyanställt mjukvaruutvecklare.

Trots att Yubico är ett svenskt bolag med sitt huvudkontor i Stockholm har bolaget flugit under radarn i Sverige. Grundarna Jakob Ehrensvärd och Stina Ehrensvärd har i stället valt att fokusera på Silicon Valley.

I ägarkretsen finns bland andra riskkapitalbolagen Andreessen Horowitz och Bure Growth, samt techjätten Salesforces vd Marc Benioff. När Yubico nyligen emitterade aktier i sitt svenska bolag värderades företaget till 2,1 miljarder kronor. 

Nyhetssajten Breakit var först att rapportera om Yubicos bokslut för 2017.

Läs mer: Yubico värderas till över 2 miljarder 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera