Hoppa till innehållet

Mionix tar gamingprodukter till börsen

Hårdvarubolaget Mionix är på väg att ta sina gamingprodukter till börsen. ”Med våra möss och tangentbord för gamers är vi på väg att göra samma resa som Beats och Urban Ears har gjort med hörlurar”, säger bolagets vd Carl Silbersky. 

Carl Silbersky investerade tidigt i Mionix och är i dag bolagets vd.
Carl Silbersky investerade tidigt i Mionix och är i dag bolagets vd.Foto: Fredrik Norrlid

Malmöbolaget Mionix utvecklar hårdvara för spelindustrin. Bland produkterna finns datormöss, tangentbord, headset och musmattor.

”Gamingmarknaden är enorm och växer globalt med 25 procent om året, men ingenting har hänt med utrustningen. Det är samma svarta trista utrustning som inte har utvecklats på tio år. Vår vision är att skapa en större skrivbordsupplevelse som ligger mer i tiden där design, innovation och färg är centralt”, säger Carl Silbersky.

Det är samma svarta trista utrustning som inte har utvecklats på tio år

Mionix grundades 2008. Tillsammans med Hampus Jakobsson och Magnus Kenneby investerade Carl Silbersky i Mionix relativt tidigt och i mitten av 2014 tog Carl Silbersky över vd-posten. Då jobbade 10 personer i bolaget, som omsatte 9 Mkr och gjorde en förlust på drygt 2,3 Mkr.

Läs mer: "Det är skönt att kunna cykla till sina bolag"

Carl Silbersky skalade snabbt ner antalet anställda till tre – en vd, en säljare och en ekonomichef – för att sedan bygga om bolaget från grunden. 

Bland annat gjorde Mionix en Kickstarter-kampanj för att finansiera arbetet med sin smarta mus, Mionix QG, som har inbyggda sensorer och kan känna av och registrera hur spelarens hjärtfrekvens och hud uppför sig. Det ger spelaren möjligheten att förstå när, var och hur han eller hon reagerade i spelet.

"Att utveckla och sälja hårdvara binder upp kapital. Vi har fört diskussioner med några riskkapitalbolag, men träffade kanske inte rätt aktör. Så istället vände vi bolaget till lönsamhet och med en tillväxt på 130 procent i år helt på egen hand och utan riskkapital, säger Carl Silbersky.

Med två månader kvar på räkenskapsåret 2015/16 ser Mionix ut att omsätta 23 Mkr och göra ett nollresultat.

”E-sport har gått från att vara något som ett fåtal tittade på och sysslade med till att bli en mainstreamsport som är bland de snabbast växande i världen i dag. Nästa år räknar jag med att vi ska omsätta mellan 75 och 100 miljoner kronor”, säger Carl Silbersky. 

Istället för att ta in riskkapital har Carl Silbersky börjat titta på möjligheten att börsnotera Mionix, sannolikt under 2017.

”Just nu sonderar vi terrängen, vi är ett konsumentbolag med kunder som har stark tilltro till oss och våra produkter så en notering passar oss ganska bra”, säger han. 

I samband med noteringen räknar Carl Silbersky med att behöva ta in kapital.

"Vi når break even i år och jag ser att vi kommer att fortsätta växa i en ännu snabbare takt under 2016 och 2017, samtidigt som vi förbättrar vår marginal. En notering säkerställer att vi kan fortsätta växa med 100–200 procent per år, och gör det möjligt att sprida ägandet bland personal och andra som visat intresse."

Beats och Urbanears är bra exempel på hur man parar design med mode och teknik

 

Mionix har distributionsavtal med aktörer på 40 marknader, där USA är den största. Enligt Carl Silbersky ligger bolagets möjlighet i att kombinera teknik och design.

”Tekniskt finns det många bra hårdvarubolag för konsumentprodukter där ute, men de har osäljbara produkter eftersom det de bygger är så fult. Där är Beats och Urbanears bra exempel på hur man parar design med mode och teknik”, säger Carl Silbersky. 

Minoix har 18 anställda, varav 8 i Sverige.

Läs mer: De 20 mäktigaste investerarna i den svenska internetbranschen

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera