Med Schibsted som partner storsatsar Podme på att förbättra sitt premiumerbjudande och fortsätta sin tillväxt.
”Vi har förmånen av att vara i ett av de marknadssegment som står sig väl i rådande corona-kris och vi är givetvis tacksamma för investerarnas förtroende. Att nu kunna satsa ännu mer på våra kreatörer och ge våra lyssnare riktigt bra podcastunderhållning känns fantastiskt”, säger Johan Strömberg, vd och grundare av Podme.
Merparten av de 21 Mkr kommer från det norska mediebolaget Schibsted. Även finska Gorilla Capital är med i rundan.
”Podme har på kort tid bevisat sin affärsmodell inom podcasts. Detta i kombination med att det finns strategiska synergier med många andra Schibsted-bolag gör Podme till ett väldigt intressant bolag som vi tror mycket på”, säger Pontus Ogebjer, investeringschef på Schibsted och styrelsemedlem i Podme.
Schibsted investerade först i Podme under våren 2019, i en kapitalrunda på totalt 8,2 Mkr. Nu ökar mediekoncernen således sitt ägande i plattformen.
Läs mer: Schibsted investerar i svenskt poddbolag – utmanar Acast ACAST +3,17%Dagens utveckling och Spotify
Podme erbjuder en prenumerationsmodell där lyssnarna betalar 69 kronor per månad för att få tillgång till reklamfria, exklusiva avsnitt av ett 20-tal poddar.
Tjänsten lanserades i slutet av 2017 och har på kort tid lyckats nå ”tiotusentals betalande prenumeranter”.
Man har attraherat podcasttitlar som Rättegångspodden, En Mörk Historia och Mordpodden. Utöver samarbetet med etablerade titlar växlar Podme även upp utvecklingen av egna originaltitlar.
”Vi är ständigt på jakt efter de bästa podcastidéerna och samarbetar med de flesta av branschens talangfulla produktionsbolag för att berika podcastunderhållningen med nya spännande titlar”, säger vd:n Johan Strömberg.
Vad ska ni göra med pengarna?
”Vi ska investera i nya titlar och ta vårt första steg utanför Sverige med ett nytt land innan sommaren.”
Under 2018, bolagets senast redovisade räkenskapsår, omsatte Podme 4,5 Mkr och gjorde en förlust på 4 Mkr.