Hoppa till innehållet

Se upp när powerkvinnorna går sin egen väg

Vissa i näringslivet verkar ha haft ”Macho, macho man, I gotta be a macho man” som soundtrack tidigare. Men nu hör Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz nya toner.

Foto: Joey Abrait, Jack Mikrut

Många konstaterar att förändringens vind kändes på Åre Business Forum. Hälften av besökarna är nu kvinnor och ett antal kända gubbar var som bortblåsta. Överallt syntes istället powerkvinnor – entreprenörer, investerare och opinionsbildare med pondus. 

Det är tydligt att Åre blivit ett mini-Davos eller mini-Almedalen där det etablerade näringslivet möter startupbolag och politiker. En del möten sker i hemlighet. Andra inte. Anders Ygeman bekräftade exempelvis för Di att han träffat Googles Anna Wikland i Åre och att de diskuterade EU:s nya regler om upphovsrätten. Av allt att döma har de olika utgångspunkter i frågan (Google är kritiska till de nya reglerna, Ygeman är i grunden positiv). Men mycket talar för att Google får sin röst hörd när detaljerna om implementeringen i Sverige reds ut de kommande åren.

Läs mer: Anders Ygeman stöttar EU:s länkskatt: ”Stora firmor som Google ska betala” 

Google-chefen Anna Wikland, investeraren Susanna Cambell och Anna Kinberg Batra.
Google-chefen Anna Wikland, investeraren Susanna Cambell och Anna Kinberg Batra.

Powerkvinnorna ser också vikten förebilder, att visa ”kan hon så kan även jag”. De delar med sig av sina erfarenheter och peppar varandra. Antalet kvinnliga nätverk växer explosionsartat. I går kväll var jag på en exklusiv liten middag. Det var svårt att inte imponeras av deras respektive resor. Det snackades också en del om kvinnor som väljer att hoppa av. Superduktiga seniora medarbetare känner att de slår i glastaket på advokatbyråer och inom finans och startar istället eget. Bolagen får akta sig för kvinnlig ”brain drain”.

I veckan publicerade vi på Di Digital vår årliga granskning av vart riskkapitalet tar vägen. Det var ett hästjobb att hitta om 800 bolag har manligt, kvinnligt eller blandat grundarteam. Svaren blev ofta 1 man, 2 män, 3 män och så vidare. Det var då svårt att tona ned glädjen när en kvinna svarade. ”Vem är grundare till bolaget?” ”Det är du?” ”Och du heter Gunilla?” Jackpott.

Tyvärr visade vår granskning att knappt 1 procent av drygt 13,6 miljarder kronor investerades i bolag enbart grundade av kvinnor under 2018. Samtidigt är det något som bubblar där ute. Allt fler kvinnliga investerare har en tydlig strategi. De vill bli rika tillsammans. De siktar på att lyfta andra kvinnor och investera i deras bolag. 

I nästa vecka anordnar vi vårt årliga event Female Founders. Det börjar bli rätt så fulltecknat. På scenen har vi bland andra Yubico-grundaren Stina Ehrensvärd.

Anmäl dig till Female Founders här.

Läs mer: Bolag grundade av kvinnor får 1 procent av riskkapitalet 

Amazongrundaren Jeff Bezos och exhustrun MacKenzie Bezos.
Amazongrundaren Jeff Bezos och exhustrun MacKenzie Bezos.Foto: Evan Agostini

I går blev det offentligt att MacKenzie Bezos blir världens tredje rikaste kvinna, enligt Forbes lista. Enligt hennes twitterinlägg låter hon exmaken och grundaren Jeff Bezos behålla 75 procent av hans aktier i Amazon. Han kan därmed behålla platsen som världens rikaste person. MacKenzies Amazonaktier från bodelningen är värda omkring 330 miljarder kronor – blir intressant att följa vad hon ska göra med pengarna.  

Samtidigt är det inte bara skandalerna och skilsmässan det snackas om kring Jeff Bezos. Även hans nya stil ger en del höjda ögonbryn. Han går gått från datanörd i mjukiströja till biffig hårding. New York Times har kallat honom för en ”nykläckt stilikon”. P1 Stil fokuserade ett helt program på förvandlingen där vår reporter Sven Carlsson medverkade.

Här hemma har vi spanat in en techprofil med lite annorlunda klädval. Ängelinvesteraren och Stardollgrundaren Mattias Miksche sägs ha tyskt påbrå. Kanske är det därför han stoltserar i lederhosen på stan. Jag som ofta bär österrikiska ulljackor känner ett visst släktskap.

Den ödmjuke miljardären och Klarnagrundaren Niklas Adalberth satsar allt på att göra världen bättre genom sitt Norrsken. Han tycks även vara öppen för att delta i Klarnas miljardemission. Under tiden tyder mycket på att Klarna inte är helt fläckfria vad det gäller att skapa en bättre värld. Tvärtom bygger en del av affärsidén på att ”få in folk i kreditsvängen” som Johan Krantz på Kronofogden uttrycker det i en intervju med vår reporter Fredrik Björkman.

Läs mer: Klarna-kunder i trubbel - Kronofogden: ”Det gäller att få in folk i kreditsvängen”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera