Hoppa till innehållet

Mobiloperatörens grundare: ”Tjejerna söker sig till oss”

Den lilla mobiloperatören Telness växer fort och lockar många jobbansökningar.
”Vi är positivt överraskade av att merparten av de sökande är unga kvinnor”, säger bolagets grundare Martina Klingvall.

Techbranschen pratar gärna om jämställdhet. Men i praktiken väljer många män att grunda bolag med andra män. Det speglas även i den statistik över könsfördelningen av riskkapitalet, som Di Digital tagit fram i olika genomgångar under åren.

Startupbolaget Telness är ett undantag. Den nischade mobiloperatören växer fort genom att erbjuda enkla abonnemang till små och medelstora bolag utan bindningstid. 

Bolaget grundades 2016 av Martina Klingvall som även är vd. Hon är ofta är ute och missionerar kring bolaget, som nu i Almedalen. Även bolagets säljchef, Malin Holsner, är en kvinna. 

Läs mer: Bolag grundade av kvinnor får endast 1 procent av riskkapitalet 

Martina Klingvall tror att deras synlighet har en inverkan på de som söker jobb på bolaget.

”En stor majoritet av de som söker jobb hos oss är unga kvinnor. Det har gått så långt att vi måste vara noga med att även ta fram manliga kandidater när vi gör våra intervjuer”, säger hon. 

Vad beror det på tror du?

”Det finns nog ett symbolvärde i att Telness leds av kvinnor. Män är ju vana vid att söka på potential, medan kvinnor ofta betonar sin erfarenhet. Vi tycker det är kul att många unga kvinnor vågar söka sig till oss – och till roller de kan växa i.”

Martina Klingvall har en bakgrund på Telenor. Innan hon startade Telness jobbade bland annat med försäljning av abonnemang mot små och medelstora bolag. 

”Problemet med telekomsektorn är ju att man har många missnöjda kunder. Vi såg en potential i att nå ut med enkla tjänster, utan krångliga formulär och bindningstider”, säger hon. 

Läs mer: Hon utmanar operatörsjättarna – får in 20 miljoner 

Andelen avhopp är mindre än två procent.

Telness bygger sin tjänst på att hyra kapacitet från Telia. Men man har byggt sin egen tekniska plattform. Och till skillnad från andra ”virtuella operatörer” som Halebop, Hallon, Comviq och Vimla ägs man inte av ett stort telekombolag. 

”Vi vill ändra bilden av en mobiloperatör och höja förväntningarna i branschen på kundupplevelse. Vi har bland annat automatiserat och digitaliserat de flesta processer. Det är lätt att komma igång och lätt att säga upp sitt abonnemang. Trots det har det är det få som lämnar oss. Vår 'churn', det vill säga andelen avhopp, är mindre än två procent”, säger Martina Klingvall.

Fram till nu har Telness sålt kring 3 000 abonnemang. Några av de lite större kunderna är techbolag som Sportamore och Fishbrain. 

”Startupbolag gillar oss eftersom vi är enkla, och det går att skala upp och ner med kort varsel”, säger Telness vd.

2018 omsatte bolaget kring 3 miljoner kronor. I år spår grundaren att omsättningen trefaldigas. 

”Nästa år omsätter vi betydligt mer än 20 miljoner kronor”, säger hon.

Bolaget har många jobbannonser ute. Bland annat ska antalet säljare utökas från dagens sju, till 15 inom ett år. Sedan starten har Telness tagit in 35 Mkr i riskkapital för att finansiera tillväxten.

I våras blev Martina Klingvall invald i investmentbanken ABG Sundal Colliers styrelse.

Läs mer: Startupgrundare stärker investmentbankens styrelse 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera