Techbranschen pratar gärna om jämställdhet. Men i praktiken väljer många män att grunda bolag med andra män. Det speglas även i den statistik över könsfördelningen av riskkapitalet, som Di Digital tagit fram i olika genomgångar under åren.
Startupbolaget Telness är ett undantag. Den nischade mobiloperatören växer fort genom att erbjuda enkla abonnemang till små och medelstora bolag utan bindningstid.
Bolaget grundades 2016 av Martina Klingvall som även är vd. Hon är ofta är ute och missionerar kring bolaget, som nu i Almedalen. Även bolagets säljchef, Malin Holsner, är en kvinna.
Läs mer: Bolag grundade av kvinnor får endast 1 procent av riskkapitalet
Martina Klingvall tror att deras synlighet har en inverkan på de som söker jobb på bolaget.
”En stor majoritet av de som söker jobb hos oss är unga kvinnor. Det har gått så långt att vi måste vara noga med att även ta fram manliga kandidater när vi gör våra intervjuer”, säger hon.
Vad beror det på tror du?
”Det finns nog ett symbolvärde i att Telness leds av kvinnor. Män är ju vana vid att söka på potential, medan kvinnor ofta betonar sin erfarenhet. Vi tycker det är kul att många unga kvinnor vågar söka sig till oss – och till roller de kan växa i.”
Martina Klingvall har en bakgrund på Telenor. Innan hon startade Telness jobbade bland annat med försäljning av abonnemang mot små och medelstora bolag.
”Problemet med telekomsektorn är ju att man har många missnöjda kunder. Vi såg en potential i att nå ut med enkla tjänster, utan krångliga formulär och bindningstider”, säger hon.
Läs mer: Hon utmanar operatörsjättarna – får in 20 miljoner
Andelen avhopp är mindre än två procent.
Telness bygger sin tjänst på att hyra kapacitet från Telia. Men man har byggt sin egen tekniska plattform. Och till skillnad från andra ”virtuella operatörer” som Halebop, Hallon, Comviq och Vimla ägs man inte av ett stort telekombolag.
”Vi vill ändra bilden av en mobiloperatör och höja förväntningarna i branschen på kundupplevelse. Vi har bland annat automatiserat och digitaliserat de flesta processer. Det är lätt att komma igång och lätt att säga upp sitt abonnemang. Trots det har det är det få som lämnar oss. Vår 'churn', det vill säga andelen avhopp, är mindre än två procent”, säger Martina Klingvall.
Fram till nu har Telness sålt kring 3 000 abonnemang. Några av de lite större kunderna är techbolag som Sportamore och Fishbrain.
”Startupbolag gillar oss eftersom vi är enkla, och det går att skala upp och ner med kort varsel”, säger Telness vd.
2018 omsatte bolaget kring 3 miljoner kronor. I år spår grundaren att omsättningen trefaldigas.
”Nästa år omsätter vi betydligt mer än 20 miljoner kronor”, säger hon.
Bolaget har många jobbannonser ute. Bland annat ska antalet säljare utökas från dagens sju, till 15 inom ett år. Sedan starten har Telness tagit in 35 Mkr i riskkapital för att finansiera tillväxten.
I våras blev Martina Klingvall invald i investmentbanken ABG Sundal Colliers styrelse.