Hoppa till innehållet

Mobiloperatörutmanare dubblar omsättningen – säljer teknik till konkurrenterna

Den molnbaserade mobiloperatören Telness dubblade sin omsättning i fjol och har nu knoppat av sin tekniska lösning. ”Vår tanke från början har varit att sätta nya standarder inom telekom”, säger grundaren och vd:n Martina Klingvall.

Som ett ”Spotify för telekombranschen” – så beskriver Telness sin telekomplattform. Den digitala mobiloperatören, som riktar sig till små och medelstora företag, har utmanat de traditionella spelarna med en helt molnbaserad lösning. Både som ren mobiloperatör, men också med växellösningar för företag. 

Till skillnad från andra ”virtuella operatörer” som Halebop, Hallon, Comviq och Vimla ägs man inte av ett stort telekombolag. Telness tjänster säljs i dag via till exempel Elgiganten och bolagets kunder har fördubblats det senaste året till över 9 000.

”Vår tanke från början har varit att innovera och ändra standarder inom telekom. Med vår egen operatör har vi byggt bevis för vad vår teknik kan göra”, säger Martina Klingvall, grundare och vd för Telness. 

2020 omsatte Telness 15 miljoner kronor – upp från 7,7 miljoner kronor året innan. Sedan starten 2016 har bolaget tagit in 50 miljoner kronor i riskkapital från bland andra Ownit-grundarna Stefan Tengvall och Johan Ekberg, samt Andreas Bernström, grundare bakom telekombolaget Sinch och styrelseordförande i bland annat Mathem och Pleo. 

Telness har pengar kvar i kassan och de befintliga investerarna kommer att stötta utvecklingen av det nya avknoppade bolaget Telness Technologies, säger Martina Klingvall.

”Förra året dubblade vi kundbasen, men behövde inte lägga på några nya kostnader i och med att det är en skalbar molnlösning. Vi planerar en större investeringsrunda, men lite längre fram”, säger hon.

Martina Klingvall och Jonas Cedenwing, medgrundare av Telness och ny vd för Telness Technologies, gör intervjun från sina hem i Stockholm. Sara Rasmussen, nyanställd kommersiell chef på Telness Technologies, befinner sig för närvarande i Kroatien.

Alla tre pratar om telekombranschens tekniska skuld, att den ligger efter i digitaliseringen. 

”Vi har tittat på var vi kan ha störst inverkan på telekom som bransch, är det att gå till direkt slutkunden eller via partnerskap? Då är både kostsamt och tidskrävande att rikta sig till slutkund har vi har valt att sälja våra tekniklösningar till större etablerade företag i telekombranschen som har ett behov av digitalisering”, säger Sara Rasmussen.

Hon jämför det med den utveckling som har skett inom finansvärlden, där små uppstickare blir partners eller köps upp av traditionella banker.

”Vi vill använda teknik för att skapa en bättre kundupplevelse, då det traditionellt inte har varit telekoms styrka”, säger Martina Klingvall.

Jonas Cedenwing lägger till att Telness brukar jämföra sig med Spotify och Netflix för att kunderna där, liksom hos Telness, kan sköta allt via nätet. 

”De som använder digitala tjänster är vana vid att hantera allt själva, som till exempel att starta och avsluta abonnemang, eller ändra abonnemangsnivå”, säger han. 

Självservicelösningen innebär att Telness har låga supportkostnader, då fyra av fem ärenden görs digitalt.

Läs också: Hans växeluppstickare utmanar Slack – omsätter redan över 100 miljoner

Det de traditionella mobiloperatörerna har att laborera med för att få nya kunder är att pressa marginalerna. Men med den gamla infrastrukturen blir det inte lönsamt i längden”, menar Sara Rasmussen.

”Det man får göra då är att byta ut tekniken”, säger hon.

Telness uppvaktas av större internationella operatörer som vill licensiera hela eller delar av plattformen bakom molntjänsterna. Bolaget har därför valt att lägga tekniken i ett eget bolag – Telness Technologies – och flyttat över techorganisationen på sju av totalt 30 anställda dit.

Det nya systerbolaget säljer två produkter, dels ”telco on demand” för telekombolag som vill lansera en egen helt digital molnoperatör. Dels en växellösning som Telness lanserade 2018.

”Företag vill ofta ha ett professionellt huvudnummer utåt och bakom det finns ofta en del kommunikation som öppettider, välkomstmeddelanden och köfunktion. Vi har byggt en molnlösning för det som är betydligt billigare i ett driftkostnadsperspektiv”, säger Martina Klingvall.

Kunderna kan sätta sina egna namn på produkterna och även agera återförsäljare av dem, där Telness Technologies delar på intäkten. De är också landsoberoende och fungerar i 66 länder. 

Martina Klingvall menar att kunderna står på kö och nu ska produkterna börja kommersialiseras internationellt. 

”Det är coolt att Sverige kan vara i framkant inom digital innovation inom ett område det inte pratas om så ofta. Telekom är en jätte som startups inte har rört vid så mycket än, säger hon.

Läs mer: Telness-grundaren: ”Vi har haft en aktiv princip om att vi vill ha ett jämlikt företag”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera