Annons

Mobilskaljättens grundare lanserar nytt varumärke

Ideal of Sweden Sweden-grundarna Joachim Lindström och Filip Ummer tillsammans med Golden Vagances vd Christoffer Johansson.
Ideal of Sweden Sweden-grundarna Joachim Lindström och Filip Ummer tillsammans med Golden Vagances vd Christoffer Johansson. Foto: Pavel Maira
Ideal of Sweden har redan etablerat sig som en av marknadens mest framgångsrika mobilskaltillverkare – nu tar grundarna Joachim Lindström och Filip Ummer sikte på solglasögon. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Norrköpingsbolaget Ideal of Sweden säljer mobilskal, laddningskablar, plånboksfodral och andra modeaccessoarer och siktar på en miljardomsättning i år. Bolaget har ökat sin omsättning från 12 miljoner kronor 2015 till 428 miljoner i 2018.

Di kunde nyligen avslöja att Altor blir ny majoritetsägare i det snabbväxande e-handelsbolaget efter en auktion under våren med stort intresse från konkurrerande riskkapitalbolag.

Läs mer: Miljardaffär när Altor blir störst i e-handelsbolag 

Nu står det klart att grundarna satsar på ett nytt varumärke.  

Imorgon lanseras Golden Vagance, som ska sälja badkläder och solglasögon där skalmen går att byta ut. Ideal of Sweden Sweden-grundarna Joachim Lindström och Filip Ummer står som majoritetsägare. 

”För oss hör solglasögon och badkläder ihop, men så ser det inte ut i dag och kanske beror det på den historiska exponeringen inom retail, där produkter alltid separeras. Detta vill vi ändra på genom att bygga vår egen verklighet online och skapa ett nytt segment i form av solglasögon och vi har ett grymt team på plats för att göra det”, säger Christoffer Johansson, vd Golden Vagance.

Läs mer: Influencer-bolagen växer i raketfart – utan externt kapital 

Först vill man etablera sig på den skandinaviska och tyska marknaden. Men tanken är att man också genom e-handeln ska kunna nå större delar av Europa.  

”Vår ambition är i dagsläget att bygga en stark grund i Skandinavien och Tyskland för att på sikt kunna leverera Golden Vagances produkter till resten av världen. Vi vill bli det självklara valet när solen lyser och vi har en rad produkter i åtanke för framtiden som går hand i hand med vårt koncept”, säger Christoffer Johansson.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies