Hoppa till innehållet

Modcam tar in nytt kapital och utnyttjar butiksdöden i USA

Malmös Modcam har utvecklat en smart sensor för bildanalys. Bolaget tar nu in 10 miljoner av existerande ägare och stärker ledningen med vd från Securitas.

Modcams grundare Karl-Anders Johansson och Bogdan Tudosoiu samt Marcus Leyman i mitten.
Modcams grundare Karl-Anders Johansson och Bogdan Tudosoiu samt Marcus Leyman i mitten.Foto: Amanda Lindgren

Modcams smarta system för bildanalys kan användas för att till exempel analysera vilka vägar kunder tar i en butik, om kunden är en man eller en kvinna och hur gammal personen är. Datan, som är det enda som vidarebefordras från hårdvaran, kan användas som grund för att bygga om butiksmiljön för att öka försäljningen. 

Den kan också användas för att kontrollera åldern på personer i självcheckningssystem i butiker. Ett exempel på det skulle kunna vara att personer över 30 inte behöver visa legitimation när de handlar sprit och tobak. 

Sedan 1,5 år tillbaka har Modcam ett samarbete med IBM, som har öppnat upp sin kundlista i USA för startupbolaget som sitter på the Ground i Malmö. 

”IBM är en bra partner med en bra säljkanal i USA mot både fastigheter och butiker. Där har de mycket mer butiksyta och shopping malls vilket gör att butiksdöden är mycket mer märkbar där. Det är också därför som de närmast panikartat letar efter lösningar för det”, säger Modcams Andreas Nordgren.

Nu fyller de befintliga ägarna på Modcams kassa med 10 miljoner kronor, som ska användas för bolagets fortsatta expansion under 2018. 

”Det handlar om att accelerera försäljningen och än är det fortfarande så att vi har mycket att göra för att utveckla produkten. Det finns många spännande områden inom computer vision och en parallell utveckling är att berika den otroligt stora mängd data som vi får in”, säger Andreas Nordgren.

Läs även: Modcam tar in 15 miljoner för att utveckla sin bildanalys 

Bland annat är det riskkapitalbolaget Spintop Ventures, medgrundarna Karl-Anders Johansson och Tord Wingren samt styrelseordförande Johan Lenander som går in med kapital. 

Sedan starten har bolaget fokuserat på att ta fram sin smarta bildsensor och har först under andra halvan av 2017 växlat upp när det gäller försäljning. Under 2017 förväntas omsättningen hamna runt miljonen. 

”Vi har länge jobbat med utvecklingen och spenderat mycket tid på att vår göra vår lösning så unik som vi har tänkt oss. Nu har vi något verkligen starkt att visa upp”, säger Andreas Nordgren.

Samtidigt som bolaget tar in 10 miljoner får Modcam en ny person som vd. Det blir den före detta Securitaschefen Andreas Sparrenblad som tar över posten efter Andreas Nordgren. Han går i sin tur över som operativ chef. 

”Sparrenblad kommer in med en bakgrund och ett industrikunnande från att ha sålt  intelligenta videolösningar i Europa och globalt. Den saknar jag. Istället ska jag som operativ chef se till att vi kan skala ordentligt”, säger Andreas Nordgren. 

Andreas Sparrenblad har bland annat ansvarat för Securitas remote video solutions tidigare.

Modcam grundades i slutet av 2013 av Bogdan Tudosoiu, Jan Erik Solem, Tord Wingren och Karl-Anders Johansson. I dag är de 13 anställda på bolaget som sedan starten har tagit in drygt 40 miljoner kronor. 

Läs även: Malmöbolag till prestigefylld accelerator i Silicon Valley 

Modcam som till våren 2017 antogs till IOT-acceleratorn Plug and Play i Silicon Valley har nu även fått in en ny styrelseledamot i form av entreprenören och investeraren Ken Chow. Han har tidigare varit operativ chef för Retail Next, USA:s största företag inom butiksanalys och är baserad i Silicon Valley. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera