Annons

Mode-grundarnas kroppsigenkänning för butiker får tillskott på 266 miljoner

Aleksandr och Dejan Subosic
Aleksandr och Dejan Subosic
Det svenska modeföretaget Ivyrevel har både drabbats av växtvärk och coronaviruset. Men för medgrundarna Dejan och Aleksandr Subosics andra projekt – kroppsigenkänningsbolaget Deep North – ser det desto ljusare ut.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Dejan Subosic och Aleksandr Subosic driver sedan tidigare modeföretaget Ivyrevel tillsammans med influeraren Kenza Zouiten Subosic.

Men bröderna är också investerare i det Silicon Valley-baserade bolaget Deep North, som drivs av Jinjung Wang och Rohan Sanil.

Sedan mitten av 2018 är bröderna Subosic parallellt ansvariga för Deep Norths europeiska expansion. 

”Den dåvarande vd:n för Deep North berättade att de gör Google Analytics för den fysiska världen. För Ivyrevel, som i princip är helt digitalt, hade det varit omöjligt att driva utan Google Analytics. Alla insikter vi har saknas i fysiska butiker”, säger Dejan Subosic till Di Digital.

Kunskapen om sina kunder ska fysiska handlare få genom kroppsigenkänning där Deep North använder sig av artificiell intelligens.

”En av fördelarna är att vi använder oss av befintlig infrastruktur – butikernas säkerhetskameror. Vi installerar vår AI och vår plattform i de kameror som finns på plats.” 

Bolaget har också ansiktsigenkänning, men enligt Dejan Subosic är många kunder inte intresserade av det. 

”Kroppen är ett större objekt som man kan följa och det ID som vi skapar med hjälp av kroppen byts ut så fort man byter kläder. Det finns inget som kan knytas till dig som person. Det gör att vår teknik är väldigt uppskattad, just för att man tar ett etiskt ansvar och slipper GDPR-problematik”, säger han, med hänvisning till EU:s stränga lagstiftning för dataskydd och personuppgifter. 

Genom att utläsa vissa mönster från datan ska butikerna kunna effektivisera sin verksamhet, till exempel att många kunder lämnar kön om tre personer står framför. De insikterna ska hjälpa personalen att prioritera annorlunda. 

”Vi har lyckats bevisa med flera av våra retail-kunder att man genom att allokera om sin personal i butiken kan öka konverteringar och intäkter, medan våra kunder som äger köpcentrum har kunnat höja sina hyresintäkter med hjälp av vår data.”

Kapitalet från den senaste rundan ska främst användas till att skala upp befintliga kunder. 

”Våra kunder är globala och många av dem har extremt många butiker. Vi måste kunna hantera det logistiskt och installationsmässigt. Därför kommer en stor del av pengarna att gå till det.”

Ett annat fokusområde är vad Deep North kallar för en ”beslutsplattform”. Det är i den som alla butikernas rekommendationer hamnar. 

”Vi bygger ut den och skapar automatiserade ’triggers.’ Låt oss säga att en butik får tre rekommendationer efter vår data, till exempel ’imorgon borde tre anställda bemanna avdelning A, en bemannar avdelning B och två avdelning C, för optimalt resultat.’”

Hittills har Deep North kunder i USA och Europa, bland annat i Sverige. Dejan Subosic vill dock inte kommentera specifika namn. 

Erfarenheten från Ivyrevel har Dejan och Aleksandr Subosic kunnat med ta in i arbetet med Deep North. Samtidigt har tekniken också använts i Ivyrevels fysiska butiker. 

”Från det har vi definitivt dragit mycket lärdom. Man börjar tänka på antalet konverteringar mellan omklädningsrum och kassa. Ju fler man får in som provar kläder, desto högre blir din konvertering. Men hur mäter man det? Hur många av dem i omklädningsrummet går till kassan? Man måste ha ett system på plats för att få fram den informationen.”

På tal om Ivyrevel – hur går det? 

”Ivyrevel tuffar på, men covid-19 har verkligen ställt till det för oss liksom för många andra bolag där ute. Modebranschen är redan i sig en svår och utmanande bransch. Jag har extrem stor respekt för bolag som H&M och andra som blivit stora, det är inte en lätt bransch att bli stor i, men på det stora hela är vi stolta över varumärket och vad vi åstadkommit. Men som sagt, framtiden får avgöra hur pass stort eller litet bolaget blir. Det är svårt att säga.”

Under 2018, bolagets senast redovisade räkenskapsår, minskade Ivyrevels omsättning något till 41,3 Mkr och bolaget noterade därutöver en förlust på 7,5 Mkr. Nyligen framkom det även att branschjättarna H&M och Zalando, som ägde 30 procent vardera av Ivyrevel, sålt tillbaka sina aktier till grundarna.

Hur mycket har ni påverkats av att H&M och Zalando sålt sina aktier? 

”Vi har fortfarande en mycket fin relation till H&M och Zalando. Det har inte påverkat oss nämnvärt på något sätt. Snarare har covid-19 nu haft mycket större påverkan på oss.”

Läs även: H&M:s bolagsportfölj växer – här är klädjättens 15 innehav

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer