Hoppa till innehållet

Mode-grundarnas kroppsigenkänning för butiker får tillskott på 266 miljoner

Det svenska modeföretaget Ivyrevel har både drabbats av växtvärk och coronaviruset. Men för medgrundarna Dejan och Aleksandr Subosics andra projekt – kroppsigenkänningsbolaget Deep North – ser det desto ljusare ut.

Aleksandr och Dejan Subosic
Aleksandr och Dejan Subosic

Dejan Subosic och Aleksandr Subosic driver sedan tidigare modeföretaget Ivyrevel tillsammans med influeraren Kenza Zouiten Subosic.

Men bröderna är också investerare i det Silicon Valley-baserade bolaget Deep North, som drivs av Jinjung Wang och Rohan Sanil.

Sedan mitten av 2018 är bröderna Subosic parallellt ansvariga för Deep Norths europeiska expansion. 

”Den dåvarande vd:n för Deep North berättade att de gör Google Analytics för den fysiska världen. För Ivyrevel, som i princip är helt digitalt, hade det varit omöjligt att driva utan Google Analytics. Alla insikter vi har saknas i fysiska butiker”, säger Dejan Subosic till Di Digital.

Kunskapen om sina kunder ska fysiska handlare få genom kroppsigenkänning där Deep North använder sig av artificiell intelligens.

”En av fördelarna är att vi använder oss av befintlig infrastruktur – butikernas säkerhetskameror. Vi installerar vår AI och vår plattform i de kameror som finns på plats.” 

Bolaget har också ansiktsigenkänning, men enligt Dejan Subosic är många kunder inte intresserade av det. 

”Kroppen är ett större objekt som man kan följa och det ID som vi skapar med hjälp av kroppen byts ut så fort man byter kläder. Det finns inget som kan knytas till dig som person. Det gör att vår teknik är väldigt uppskattad, just för att man tar ett etiskt ansvar och slipper GDPR-problematik”, säger han, med hänvisning till EU:s stränga lagstiftning för dataskydd och personuppgifter. 

Genom att utläsa vissa mönster från datan ska butikerna kunna effektivisera sin verksamhet, till exempel att många kunder lämnar kön om tre personer står framför. De insikterna ska hjälpa personalen att prioritera annorlunda. 

”Vi har lyckats bevisa med flera av våra retail-kunder att man genom att allokera om sin personal i butiken kan öka konverteringar och intäkter, medan våra kunder som äger köpcentrum har kunnat höja sina hyresintäkter med hjälp av vår data.”

Kapitalet från den senaste rundan ska främst användas till att skala upp befintliga kunder. 

”Våra kunder är globala och många av dem har extremt många butiker. Vi måste kunna hantera det logistiskt och installationsmässigt. Därför kommer en stor del av pengarna att gå till det.”

Ett annat fokusområde är vad Deep North kallar för en ”beslutsplattform”. Det är i den som alla butikernas rekommendationer hamnar. 

”Vi bygger ut den och skapar automatiserade ’triggers.’ Låt oss säga att en butik får tre rekommendationer efter vår data, till exempel ’imorgon borde tre anställda bemanna avdelning A, en bemannar avdelning B och två avdelning C, för optimalt resultat.’”

Hittills har Deep North kunder i USA och Europa, bland annat i Sverige. Dejan Subosic vill dock inte kommentera specifika namn. 

Erfarenheten från Ivyrevel har Dejan och Aleksandr Subosic kunnat med ta in i arbetet med Deep North. Samtidigt har tekniken också använts i Ivyrevels fysiska butiker. 

”Från det har vi definitivt dragit mycket lärdom. Man börjar tänka på antalet konverteringar mellan omklädningsrum och kassa. Ju fler man får in som provar kläder, desto högre blir din konvertering. Men hur mäter man det? Hur många av dem i omklädningsrummet går till kassan? Man måste ha ett system på plats för att få fram den informationen.”

På tal om Ivyrevel – hur går det? 

”Ivyrevel tuffar på, men covid-19 har verkligen ställt till det för oss liksom för många andra bolag där ute. Modebranschen är redan i sig en svår och utmanande bransch. Jag har extrem stor respekt för bolag som H&M och andra som blivit stora, det är inte en lätt bransch att bli stor i, men på det stora hela är vi stolta över varumärket och vad vi åstadkommit. Men som sagt, framtiden får avgöra hur pass stort eller litet bolaget blir. Det är svårt att säga.”

Under 2018, bolagets senast redovisade räkenskapsår, minskade Ivyrevels omsättning något till 41,3 Mkr och bolaget noterade därutöver en förlust på 7,5 Mkr. Nyligen framkom det även att branschjättarna H&M och Zalando, som ägde 30 procent vardera av Ivyrevel, sålt tillbaka sina aktier till grundarna.

Hur mycket har ni påverkats av att H&M och Zalando sålt sina aktier? 

”Vi har fortfarande en mycket fin relation till H&M och Zalando. Det har inte påverkat oss nämnvärt på något sätt. Snarare har covid-19 nu haft mycket större påverkan på oss.”

Läs även: H&M:s bolagsportfölj växer – här är klädjättens 15 innehav

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera