Hoppa till innehållet

Modehandlarens vd bryter 160 år lång svit

Spotifys expansion till nya marknader som miljardnationen Indien ger både nya abonnenter och ökar omsättningen. Men satsningen kantas också av flera hinder och utmaningar. Om det och fortsatt noteringsfest av e-handlare i veckans Digitalpodden.

Di Digitals reportrar Johannes Karlsson och Evelina Nedlund.

PODD

Di Digitals reportrar Johannes Karlsson och Evelina Nedlund.

Noteringsfesten i Stockholm fortsätter och i veckans avsnitt analyseras de senaste börskandidaterna Linas Matkasse och Revolution Race RVRC -3,16%Dagens utveckling. Linas Matkasse noteras på First North under våren 2021 och värderas till 760 miljoner kronor. Bolaget genomförde totalt 1,7 miljoner leveranser av matkassar i fjol och ökade sin omsättning med 12 procent till 1,2 miljarder kronor.

Även klädhandlaren Revolution Race är på väg att noteras, fast på Stockholmsbörsens huvudlista. Med det kommer grundaren Pernilla Nyrensten bryta en 160 år lång trend. Hon blir den enda kvinna som grundat ett bolag men sedan även fortsätter som vd på börsens huvudlista. I andra fall har vd-posten lämnats över till någon annan.

I dagens avsnitt får du också höra om Spotifys utmaningar i Indien – världens näst mest folkrikaste land och därmed en viktig marknad i streamingbolagets mål om att nå 1 miljard abonnenter. Men i landet finns en rad hinder och utmaningar. Det handlar om allt ifrån svagare betalningsvilja till sämre digital infrastruktur och internetuppkoppling. Indien har dessutom en överfull marknad, med konkurrens från en rad jättar inklusive Amazon Music, Gaana, Youtube och Hungama. Vad innebär det för Spotifys fortsatta tillväxt och analytikernas förtroende för bolaget?

Lyssna på Digitalpodden här:

Lyssna på podden

Äldre avsnitt av den här podden hittar du genom att gå till vår samlingssida.

Samlingssida för poddar

Du hittar även Digitalpodden på Acast, Apple Podcasts och Spotify.

Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl: digital@di.se

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera