Brittiska e-handelsklädbolaget Asos meddelar att detaljhandelsintäkterna steg med 30 procent under de fyra månader som avslutades den 31 december 2017. Det framgår av ett så kallat "Trading Statement" på torsdagsmorgonen.
Särskilt Storbritannien hade en stark utveckling under kvartalet.
"Vårt kunderbjudande förstärktes ytterligare i Storbritannien med lanseringen av Try Before You Buy och Asos Instant, vår samma-dag-leveranserbjudande", skriver vd Nick Beighton i pressmeddelandet.
Under räkenskapsåret som avslutades i augusti 2017 steg Asos försäljning med 36 procent, uppger bolaget.
Asos tillväxt fortsätter därmed att ligga högre än Kinnevik-ägda Zalando, som nyligen rapporterade drygt 20 procents högre intäkter för helåret 2017. Siffrorna är preliminära.
Nyligen spådde investmentbanken RBC att Zalando och Asos skulle kunna gå ihop. Detta till följd av att schweiziska Richemont lagt ett bud på e-handlaren Yoox/Net-a-Porter.
En hopslagning vore också ett sätt för de europeiska modesajterna att möta konkurrensen från Amazon.
Läs mer: Analys: Zalando och Asos kan slås samman
Asos aktiva kunder, definierat som de som har shoppat under de senaste tolv månaderna, steg 19 procent. Det genomsnittliga varukorgsvärdet ökade med 3 procent och orderfrekvensen, mätt som totala order delat med aktiva kunder, steg 8 procent. Konverteringsgraden steg 20 punkter.
Totalt antal lagda order uppgick till 20,2 miljoner, upp 30 procent.
Bolaget ändrar inte sin finansiella prognos för 2018 men meddelar att investeringarna nu väntas hamna i övre delen av tidigare angivet intervall 200-220 miljoner pund.
(Direkt/Di Digital)
Mer om Amazon i Digitalpodden:
https://embed.acast.com/digitalpodden/bonus-halladar-andreascervenka
Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes.
Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl.
Läs mer: Amazon kopplar greppet om världen