Jarno Vanhatapio (NTL) blev tidigt en pionjär inom e-mode. Som 25-åring grundade han Nelly.com, som såldes i omgångar till Qliro Group.
I april 2015 grundade han Na-kd (NTL), ett modebolag på nätet som även var tänkt att agera plattform för andras e-handelsbutiker. Sedan lanseringen i december samma år har dock den externa delen endast utgjort några procentenheter av omsättningen.
”Den primära affärsidén är nu Na-kds sajt. Över 65 procent av omsättningen kommer från våra egna varumärken, där våra marginaler är betydligt högre”, säger Jarno Vanhatapio, som även är vd för bolaget.
Vi har över 750 000 följare på Instagram och Snapchat.
Na-kd säljer kläder, skor, accessoarer, smink och allt annat inom kvinnligt mode. Under sitt första verksamhetsår omsatte Na-kd cirka 160 miljoner kronor. Och för närvarande har man en rullande årsomsättning på 220 Mkr.
Hemligheten är till stor del att Na-kd lyckats marknadsföra sig effektivt via social medier, enligt vd:n.
”Vi växer som en rörelse och har över 750 000 följare på Instagram och Snapchat. Jag tror det bara är H&M och Daniel Wellington som slår oss på den fronten i Norden”, säger Jarno Vanhatapio.
Fram till nu har Na-kd tagit in cirka 55 Mkr i riskkapital från bland andra Collectors grundare Lena Apler (NTL), Happysocks medgrundare Mikael Söderlindh (NTL) och Tradedoublers första investerare Magnus Emilson (NTL), som även är Na-kds ordförande.
”Magnus Emilson har varit extremt hands on. Han är detaljorienterad, men tänker samtidigt stort och globalt”, säger vd:n.
Läs mer: Nelly-grundaren tar in 35 miljoner till ny modesatsning
Nu tar bolaget in 140 Mkr i en riktad företrädesemission. Jarno Vanhatapio vill inte kommentera bolagets värdering. Men enligt Di Digitals beräkningar bör den ligga på cirka en halv miljard kronor.
Vi är inriktade på disruptiva e-handelsbolag
Huvudinvesterare är riskkapitalbolaget Northzone (NTL), som går in med 93 Mkr. De blir därmed näst största ägare, efter Jarno Vanhatapio själv.
”Vi är inriktade på disruptiva e-handelsbolag som har en unik twist på sin affärsmodell, en global ambition och ett fokuserat kundsegment. Na-kd har just detta och med sin innovativa affärsmodell försöker de förändra en hel bransch från grunden”, säger Northzones partner Jessica Nilsson (NTL), som tar plats i Na-kds styrelse.
Resten av kapitalet kommer från Eequity (NTL), vars partner Patrik Hedelin sätter sig i styrelsen. Han är känd som den tredje medgrundaren bakom Boo.com, den globala modesajten som gick upp i rök efter millennieskiftet.
”Vi ska använda pengarna till nyanställa, bredda och förbättra sortimentet och expandera internationellt”, säger Jarno Vanhatapio.
Läs mer: Lena Apler är en av Sveriges 52 mäktigaste tech-investerare
Na-kd har redan levererat kläder i 140 länder. Merparten av omsättningen finns just nu i Sverige och Tyskland, med snabb tillväxt i USA, Australien och England. Bolaget har ett 90-tal medarbetare vid huvudkontoret i Göteborg, där man även har sitt lager. Snart öppnas ett andra kontor i Stockholm. Och i februari drar man igång ett nytt lager i Holland som initialt klarar upp till 10 000 order per dag.
NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas om bolagen, investerarna och entreprenörerna i den nordiska techsektorn.
Läs mer:
Efter Hellofresh – nu letar Jessica Nilsson efter nästa e-handelsjätte
Jessica Nilsson är partner på Northzone. Foto: Amanda Lindgren