Hoppa till innehållet

”Modigt av Axfood att byta fot”

Det är ett sundhetstecken att Axfood vågar återgå till ursprungsplanen om tillväxt via uppköp, skriver Di Digitals Jonas Leijonhufvud.

Jonas Leijonhufvud är reporter på Di Digital.
Jonas Leijonhufvud är reporter på Di Digital.

Axfoods bud på Mat.se är både överraskade och uppfriskande. Livsmedelsjätten är uppenbarligen redo att omvärdera sin egen strategi. Nu gör man vad som krävs för att ta position på den snabbväxande marknaden för livsmedel på nätet.

För bara par år sedan hade Axfood ingen egen e-handel. Och då förhandlade man om att köpa både Linas Matkasse och Mathem i olika omgångar, enligt Di Digitals uppgifter.

”Priset har varit för högt”, sa Axfoods vd Anders Strålman i februari i år utan att vilja gå in på fler detaljer än så.

Han tycktes då ha övergett uppköpstankarna till förmån för att bygga egen e-handel för Willys och Hemköp. Denna utrullning har skett stegvis under 2016.

Sedan dess har Mia Brunell Livfors, vd:n för moderbolaget Axel Johnson, tagit över som ordförande för Axfood och hon tycks nu vilja gasa för att ta en ledande position.

Både Mathem och Linas Matkasse får en omsättning kring miljardstrecket i år. Totalt spås omsättningen för dagligvaruhandeln på nätet landa på hela 5,5 miljarder i år, enligt HUI.

Tillväxten ligger på 34 procent och det är just lösplock, inte matkassar, som växer snabbast, vilket bådar gott för Axfood.

Uppenbarligen är Mia Brunell Livfors inte nöjd med den tillväxt som Hemköp och Willys lyckats åstadkomma hittills i år. Detta trots ambitiösa satsningar och nytänkande, inte minst på Willys där man svänga förbi med bilen efter jobbet och hämta färdigpackade varukassar man klickat ihop på nätet.

Nu byter Axfood alltså fot igen, överger tanken på att göra allt själva, och lägger ett bud på Mat.se värt 554 miljoner kronor. Med ett börsvärde på 29 miljarder har Axfood råd med det, trots premien om 119 procent.

I bästa fall tjänar alla på affären. Mat.se har ju inte varit någon framgångssaga på börsen hittills. Nu får både småägarna och storägarna en ordentlig premie för sitt bolag. Vidare är budet en seger för alla startupbolag som hoppas hamna i famnen på en stor koncern i slutändan.

Att bygga e-handel som ett sidoprojekt är en annan sak än att bygga ett e-handelsbolag. Axfood kan lära mycket av Mat.se. Och det är ett sundhetstecken att man vågat växa via förvärv – istället för att tro att man ska göra allt själv.

Axfood har även ett antal nya namn som förstår den gryende marknaden. Sibas tidigare vd Fabian Bengtsson, som i vintras valdes in i Axfoods styrelse, har lång erfarenhet av hur e-handel förändrar en bransch. Från och med mars nästa år tar Clas Ohlsons koncernchef Klas Balkow över efter Anders Strålman. Klas Balkow kommer från en bransch som var tidig ut på nätet.

Marknaden reagerade på budet med en gäspning. Under torsdagsförmiddagen backar Axfoods aktie ungefär i linje med börsen överlag. Och visst, affären är inte oproblematisk. Mat.se dras med stora förluster och man är bara en fjärdedel så stor som sin konkurrent Mathem.

Läs mer: Willys öppnar lågprisbutik på nätet

Budet tyder visserligen på att Axfood har problem i nuläget. Men det är även ett tydligt tecken på att man vågar utmana sig själv och göra vad som krävs för att skapa tillväxt och ta en stark position på sikt.

Jämfört med konkurrenter som Ica och Coop har man både kassan och organsationsstrukturen som krävs för att nå stora framgångar de närmaste åren

Läs mer: Uppdrag: Ta familjeimperiet Axel Johnson ut på nätetFoto: .

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera