Det är inte lätt att få tag på någon på Mojang. Det mytomspunna bolaget har inget publikt telefonnummer. Det finns inga mejladresser på hemsidan. Twitter är kommunikationskanalen som föredras. Det är däremot inga problem att knata fram till dörren vid kontoret på Södermalm i Stockholm och ringa på klockan.
”Ni får ursäkta röran. Vi håller på att göra plats för nya medarbetare”, säger Jonas Mårtensson och gör en svepande handrörelse över ett utrensat område där det tidigare stod ett biljardbord.
För tre år sedan gjorde Mojang om sitt kontor till att likna en engelsk herrklubb. Då var de tre grundarna fortfarande kvar i bolaget. I den murrigt dekorerade lokalen med rustika möbler hänger i dag ett 30-tal oljeporträtt på väggarna. Verken är inte antika, utan kopior på sådana där de anställdas ansikten har ersatt originalmotiven.
”Jag förstår inte att jag ställer upp på sådant här”, säger Jonas Mårtensson skämtsamt samtidigt som han skeptiskt håller upp sitt eget porträtt för att fotograferas.
Men med förändringarna som försäljningen av Mojang förde med sig behöver möjligtvis även lokalen en förvandling.
”Många säger att de hellre skulle sitta i kontoret på andra sidan gatan där vår support sitter”, säger Jonas Mårtensson.
Utmaningen var att vår kultur byggde mycket på grundarna.
Spelstudion Mojang grundades 2010 av Markus ”Notch” Persson, Carl Manneh och Jakob Porser efter att deras spel Minecraft, som hade släppts ett drygt år tidigare, redan hade blivit en succé.
Efter flera utsagor från grundarna att bolaget aldrig skulle säljas, såldes Mojang och bolagets spelhit till mjukvarujätten Microsoft under hösten 2014. Köpesumman hamnade på hisnande 18 miljarder kronor. Över en natt blev storägaren Markus ”Notch” Persson en av Sveriges rikaste personer.
Carl Manneh, Markus Persson och Jakob Porser fick 18 miljarder kronor för Mojang. Foto: Nicklas Storbjörk
Strax därefter lämnade de tre grundarna bolaget och Jonas Mårtensson, tvilling till Carl Manneh, tog över vd-rollen i ett omskakande skede av bolagets utveckling.
”Jag hade varit i bolaget i ett år och kände alla väl. Men utmaningen var såklart att vår kultur byggde mycket på grundarna. Vi pratade mycket om kulturen på Mojang och hur den passar in med Microsofts kultur. Det blev rätt många möten och workshops och jag tror att alla fick prata om det och hur vi gemensamt kunde komma fram till en plan och en vision”, säger Jonas Mårtensson.
I stunder har det varit tufft. Speciellt under första halvåret.
De anställda på Mojang tog grundarnas försäljning av företaget hårt, i alla fall till en början. Markus Persson skrev i höstas på Twitter att han hade känt sig hatad av sina föredetta anställda.
”Det är klart att när förvärvet hände var det en chock för många. Jag tror att det gäller alla som är med om ett förvärv. När det sker en förändring så blir de som jobbar i bolag oroliga, men jag tycker att vi har jobbat på ett bra sätt. Alla har visat framfötterna för att få det här att funka. Både från vår sida och även från Microsofts sida.”
Har det varit tufft att nå dit?
”I stunder, ja. Speciellt under första halvåret”, säger Jonas Mårtensson.
Turerna i bolaget har inte gjort något avtryck på Mojangs finanser. På tisdagen avslöjade Di Digital att Mojang under sin senaste räkenskapsperiod omsatte 4,2 miljarder kronor. Vinsten blev 2 miljarder kronor. Vinstmarginalen på 47 procent är till och med högre än under tidigare år.
Per definition så är vi ett one-hit-wonder. Samtidigt har vi ett ganska unikt sådant.
Samtidigt verkar bolaget ha ändrat fokus. Medan de tidigare ägarna ville undvika att satsa allt på Minecraft är det precis det som Jonas Mårtensson – och i förlängningen Microsoft – nu vill.
”Vi känner att vi är skyldiga Minecraft det. Vi tror att vi kan bygga ett långsiktigt varumärke som kan bli ett av de större, som Star Wars eller Mario Bros. Vi är kanske ett lika stort varumärke om man tittar i dag, men vi vill gärna vara där om tio år också.”
Är det inte en risk att Mojang blir ett one-hit-wonder i så fall?
”Per definition så är vi ett one-hit-wonder. Samtidigt har vi ett ganska unikt sådant. Många spel har en annan typ av försäljningskurva än vad just Minecraft har. Vi har varit väldigt stadiga sedan lanseringen och fortsätter att vara stabila. Det är ingenting som pekar på att vi kommer att tappa”, säger Jonas Mårtensson.
Jonas Mårtensson tog över vd-posten när Mojang köptes av Microsoft. Foto: Jesper Frisk.
Samtidigt uppger han att det finns prototyper av andra spel hos Mojang men att det saknas konkreta projekt för tillfället. Sidospåren handlar i stället om att bredda Minecraft. Ett av dem är Minecraft-edu, en variant av succétiteln med inriktning på skolklasser som Microsoft köpte av utvecklaren Teachergaming i januari. Spelet har nu tagits över av Mojang och ett team på Microsoft som arbetar heltid med den svenska spelutvecklaren.
”Microsoft har en skalbarhet som vi inte hade tidigare och som vi kan utnyttja i olika delar. Vi satsar på utbildning till exempel. Tidigare saknade vi kraften att komma ut så snabbt och brett. Samtidigt har vi hamnat med ett bra team borta i Bellevue som har samma syn på Minecraft som varumärke och för att bygga det långsiktigt”, säger Jonas Mårtensson.
Det är ingenting som pekar på att vi kommer att tappa.
Jonas Mårtensson talar varmt om Microsofts team och uppger att mjukvarujätten och Mojang ställer ömsesidiga krav på varandra. Men samtidigt har ihopslagningen varit den största utmaningen sedan han tog över vd-posten.
”Det blir ett annat sätt att arbeta när man jobbar med ett nytt team från Microsoft som fokuserar på samma varumärke och spel. Man får lära känna nytt folk och se hur man ska anpassa sättet att arbeta tillsammans på bästa sätt. Det tar sin tid med tidsskillnader och så men det funkar väldigt bra.”
Läs även: Fick nobben av Mojang – nu drar deras spel in miljoner
Även om uppköpet har förändrat Mojangs arbete och interna kultur så förblir utmaningarna de samma, enligt Jonas Mårtensson.
”Man kan inte sluta vara innovativ utan vi måste fortsätta utveckla spelet på ett sätt som attraherar nya spelare och får existerande spelare att vilja fortsätta spela spelet. Den utmaningen fanns innan och den finns fortfarande.”
Bolaget vill nu möjliggöra för alla Minecraft-spelare att spela tillsammans. För tillfället är det enbart möjligt med Windows 10. Men en lösning för alla plattformar kommer att dröja, enligt vd:n.
Mojang har kunnat dra nytta av Microsofts andra produkter såsom ”mixed-reality”-glasögonen Hololens. Mojang har utvecklat en demo som visar hur Hololens ska kunna användas med Minecraft. Och precis som många andra spelutvecklare satsar Mojang på virtuell verklighet. Bolaget har ett par personer som arbetar med VR på heltid.
Läs även: Köpte Notch just ett flygplan för 250 miljoner?
Trots att Microsofts uppköp gick igenom för snart två år sedan så omnämns bolagets grundare, och speciellt Markus ”Notch” Persson, ständigt när spelet kommer på tal. Senast avslöjade Di Digital att grundartrion hade mottagit en utdelning på totalt 1 miljard kronor från moderbolaget Mojang Synergies.
Hur ser du på att Minecraft är så nära sammankopplat till Markus Persson?
”Jag ser det absolut inte som ett problem. Han skapade något fantastiskt och han kommer alltid att vara grundaren och skaparen av Minecraft och det är svårt att komma ifrån. Det finns ingen anledning att komma ifrån det”, säger Jonas Mårtensson.
Läs även:
Kommentar: Den krassa verkligheten kommer ikapp Mojang