Annons

Nätläkaren drar tillbaka reklamkampanj efter möjligt lagbrott

Till vänster: skärmdump från kampanjen. I mitten: Krys vd Johannes Schildt. Till höger: Alvedon.
Till vänster: skärmdump från kampanjen. I mitten: Krys vd Johannes Schildt. Till höger: Alvedon.
Kry och Meds har delat ut paket innehållande läkemedel till ett flertal influerare. Det kan vara olagligt. ”Vi har inte känt till innehållet”, säger Krys pressansvarige Linda Bengtsson. Nu dras kampanjen tillbaka.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Den digitala vårdgivaren Kry har just nu en pågående kampanj, tillsammans med nätapoteket Meds, där en rad svenska influerare fått hem ett så kallat ”carepackage”. Den vita boxen pryds av ett kors som för tankarna till sjukhus, och i varsitt hörn syns Krys respektive Meds logga. 

Boxen är fylld med diverse smått och gott för den sjuke: honung, snabbnudlar, presentkort på en strömningsaktör – och Alvedon, nässpray och halstabletten Strepsils. 

Skärmdumpar från två influerares 'stories' på Instagram, där de gör reklam för paketet.
Skärmdumpar från två influerares 'stories' på Instagram, där de gör reklam för paketet. Foto: Skärmdump

Men genom att distribuera läkemedel till influerare som gör reklam kan Kry och Meds ha brutit mot lagen. 

Utlämnande av läkemedelsprover i reklamsyfte är förbjudet.

”I regelverket för marknadsföring av läkemedel står det att gratisprover är tillåtna till apotek, farmaceuter vid sjukhusapotek och personer som är behöriga att skriva ut läkemedel. Det finns ett tydligt stycke som pekar på att utlämnande av läkemedelsprover i reklamsyfte till andra personer än de ovan nämnda är förbjudet”, säger Anders Ullerås, utredare vid Läkemedelsverket. 

På Kry har man enligt pressansvarige Linda Bengtsson inte känt till boxarnas innehåll. 

”Det stämmer att vi har ett samarbete med Meds. Men det finns inte utrymme för oss som vårdgivare att skicka de här produkterna, vi skulle aldrig skicka ut läkemedel. Det här är ett missförstånd som vi beklagar, och vi har inte känt till själva innehållet”, säger hon. 

Från Meds sida menar man att det inte var meningen att packa läkemedlen.

”I första utskicket packades det av misstag med tre receptfria läkemedel (nässpray, halstabletter, värktabletter). Vi har hört av oss till de profiler som fått utskicket för att återkalla dessa produkter. Vi tillser att våra skriftliga rutiner gås igenom med organisationen på nytt för att säkerställa att detta inte sker igen”, skriver nätapotekets marknadschef Marika Baltscheffsky i ett mejl till Di Digital.  

Bland andra skådespelerskan Happy Jankell, som har 65 000 följare på Instagram, och Anitha Clemence (tidigare Schulman) med nära 67 000 följare, har gjort reklam för varsitt ”carepackage” på sina konton i ”stories”-funktionen. Drygt 20 profiler ska ha fått boxen.

”Syftet bakom hela regleringen i marknadsföringen handlar om att skydda folk- och djurhälsan. Det kan bli problematiskt att använda läkemedel för att det är gratis, snarare än att det finns ett behov”, säger Anders Ullerås. 

Men Meds och Krys sjukboxar är inte första gången Läkemedelsverket noterar den här typen av marknadsföring av läkemedel. Man samlar sedan tidigare in material för ett eventuellt tillsynsärende.

”Vi får titta på frågan i ett tillsynsärende. Då går det till så att den som ansvarar för marknadsföringen får lämna ett yttrande, så tar vi ställning. I slutändan är det domstolen som avgör om vi haft rätt eller inte.” 

Enligt Linda Bengtsson på Kry drar man nu genast tillbaka kampanjen. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer