Annons
Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Molnbaserad musikstudio tar in 50 miljoner

Soundtraps tjänst har slagit stort i skolvärlden. Vd och medgrundare Per Emanuelsson.
Soundtraps tjänst har slagit stort i skolvärlden. Vd och medgrundare Per Emanuelsson. Foto: Press
Den svenska musiktjänsten Soundtrap gör succé i amerikanska skolor. Nu tar bolaget in 50 miljoner kronor i riskkapital från bland annat Industrifonden och den före detta Spotify-chefen Peter Sterky.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Svenska startupbolaget Soundtrap (NTL) låter användare skapa musik på webben. Nu tar bolaget in 50 miljoner kronor från bland annat Industrifonden (NTL) och den före detta Spotify-chefen Peter Sterky.

”Pengarna ska vi använda för produktutveckling och för att växa internationellt” säger bolagets vd och medgrundare Per Emanuelsson.

Läs mer om Soundtrap i Nordic Tech List

Förra året tog Soundtrap in ytterligare 13 Mkr från en rad svenska affärsänglar, däribland grundarna av miljardbolaget Truecaller.

Soundtrap grundades 2012 och har idag 22 anställda i Stockholm. Sedan ett tag tillbaka har bolaget även ett kontor i Palo Alto med fem anställda. Enligt vd Per Emanuelsson siktar man mot att dubbla antalet anställda under nästa år.

Enligt honom ökar Soundtraps användare med 2 500 personer varje dag. Totalt räknar bolaget med att nå en miljon användare under 2016. En viktig faktor bakom den snabba tillväxten är att bolagets verktyg för musikproduktion nått en oväntad popularitet i skolvärlden. Totalt ansluter sig 200 skolor i veckan till tjänsten, främst i USA och Kanada.

Att Soundtrap skulle bli populär bland lärare och elever var dock inte något som bolaget hade planerat när man skapade tjänsten.

”Vi ville skapa en produkt som var så enkel som möjligt och så samarbetsvänlig att man kunde arbeta i realtid tillsammans med musikskapare som satt i andra delar av världen. Den enkelheten i kombination med att den går att använda med alla devices gjorde att också skolor älskar den”, säger Per Emanuelsson.

I somras lades Soundtrap till i Googles app-paket “Creative Apps for Chromebook” och bolaget har nyligen slutit ett avtal med Synnex, den ledande amerikanska distributören av it-lösningar för bland annat skolor.

Malin Carlström på Industrifonden ser det som en styrka att Soundtrap står på två ben och riktar sig till både skolor och vanliga konsumenter.

"Soundtrap har ett väldigt starkt team och ett nätverk av kompetenta investerare och rådgivare runt sig. Produkten håller världsklass och bolaget lyckas dessutom pricka in en rad viktiga makrotrender inom teknik och utbildning", säger hon.

Sedan starten 2013 har Soundtrap tagit in över 70 miljoner i riskkapital. Bland bolagets tidigare investerare finns musikproducenten Andreas Carlsson (NTL), Truecaller-grundarna Alan Mamedi (NTL) och Nami Zarringhalam (NTL) och Linus Andreen, vd för skivbolaget Aristotracks. 

Även Kristoffer Melinder, Joakim Karlson och Ulf Rosberg på riskkapitalbolaget Nordic Capital (NTL) har gjort privata investeringar i bolaget. 


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post