Hoppa till innehållet

Molnbolaget siktar mot börsen i USA – med svensk toppchef

Amerikanska Snowflake, som erbjuder datalagring i molnet till andra företag, närmar sig en notering i USA. En av toppcheferna på bolaget är svenskan Denise Persson.

Denise Persson är global marknadschef på Snowflake. Bolaget har sitt huvudkontor i San Mateo, Kalifornien.
Denise Persson är global marknadschef på Snowflake. Bolaget har sitt huvudkontor i San Mateo, Kalifornien.Foto: Press.

Molntjänstföretaget Snowflake, som grundades 2012, siktar mot en börsnotering.

Bolaget har lämnat in en konfidentiell ansökan till den amerikanska finansinspektionen SEC, rapporterar Bloomberg News med hänvisning till källor.

Affärsidén består av att erbjuda andra företag ett datalager i molnet genom en prenumerationstjänst. Snowflakes kundlista överstiger i dag 2 000 företag.

En av toppcheferna på bolaget är svenskan Denise Persson, som ansvarar för Snowflakes globala marknadsföring.

”Det som skiljer de framgångsrika företagen i dag från de som faller bakom är att de drivs att data”, sa hon till Di Digital i en intervju i juni 2019.

Läs mer: Hon sålde bolag till Google – nu styr Denise Persson på en av Silicon Valleys snabbast växande enhörningar

Bolaget tog i början av 2020 in 479 miljoner dollar i nytt kapital. Bland delägarna finns det välrenommerade riskkapitalbolagen Sequoia och Dragoneer, som tillsammans även har investerat i svenska Klarna, samt molnjätten Salesforce.

Snowflake värderades till 12,4 miljarder dollar, eller cirka 115 miljarder kronor, i transaktionen.

Enligt Bloomberg kan noteringen bli av inom några månader. Snowflake har avböjt att kommentera uppgifterna.

Läs mer: Salesforce går under radarn – växlar upp i Sverige

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera