Hoppa till innehållet

Nu sänks momsen på e-böcker: ”Har varit en straffskatt”

Momsen för e-böcker och ljudböcker sänks kraftigt vid halvårsskiftet. Finansministern hoppas på starkare lokaljournalistik. ”Fantastiskt kul”, säger ljudboktjänsten Storytels vd.

Finansminister Magdalena Andersson (S) och Storytels vd Jonas Tellander.
Finansminister Magdalena Andersson (S) och Storytels vd Jonas Tellander.

I över tio år har momsen på e-böcker, ljudböcker och andra digitala publikationer varit 25 procent. Det är drygt fyra gånger högre än för tryckta böcker.

Nu står det klart att momsen åter sänks till 6 procent från den 1 juli i år. Dett sedan EU beslutat om en sänkning under hösten.

”Detta är något jag har kämpat för under lång tid”, säger finansminister Magdalena Andersson (S) om sänkningen.

Sänkningen gäller böcker, tidskrifter och och tidningar. Finansministern hoppas att beslutet ska gynna svenska mediehus, och då särskilt lokaljournalistiken.

”Att ha fria och granskande medier är grunden i en demokrati. Vi måste ha journalister som granskar våra beslut som politiker, men också företagsledare och andra makthavare.”

Varför tog det så lång tid att få igenom detta?

”För att det är 28 finansministrar som måste vara överens. Det kan ta tid.”

Beskedet var väntat. Men det fick ändå Storytels STORY B +0,19%Dagens utveckling aktiekurs att stiga på en svagt fallande börs. Vid 14-tiden hade aktien klättrat med 1,2 procent till 102 kronor. Följ kursen här. Bolagets vd Jonas Tellander hyllar beskedet.

”Det är fantastiskt kul. Vi har haft en straffskatt på dgitiala böcker och tidningar i över tio års tid”, säger han.

”Sänkt moms ökar möjligheten för oss att få ett bättre kundvärde och att författare får mer betalt. Vi får återkomma kring exakt hur erbjudandet kommer att se ut.”

Du utesluter inte att konsumentpriserna kan ändras?

”Det är för tidigt för att kommentera detaljerna. Men det ger oss ett ökat uttrymme att kompensera upphovsmän bättre och ge kunderna ett bättre erbjudande.”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera