Hoppa till innehållet

Möt svenskarna bakom HBO-serien Westworld

Specialeffektsduon Niklas Jacobson och Yafei Wu har skapat sin egen drömstudio. De ligger till exempel bakom effekterna i HBO:s nya succéserie.

Yafei Wu och Niklas Jacobson är medgrundare till special effektstudion Important Looking Pirates.
Yafei Wu och Niklas Jacobson är medgrundare till special effektstudion Important Looking Pirates.Foto: Oskar Omne

En 40 år yngre version av den närmare 80-åriga skådespelaren Anthony Hopkins fick många tittare att haja till under förra veckans avsnitt av HBO:s nya dramaserie ”Westworld”.

Den kritikerrosade serien följs av miljontals tittare varje vecka. Vad många däremot inte vet är att det är en svensk animationsstudio som ligger bakom en stor del av specialeffekterna i Westworld, som utspelar sig i en temapark med Vilda Västerntema befolkad av människolika robotar.

Att ge liv åt en 3D-modell av ett ansikte kräver ett otroligt arbete

Den Stockholmsbaserade studion Important Looking Pirates grundades 2007 av 3D-kreatörerna Niklas Jacobson och Yafei Wu.

I dag sysselsätter studion fler än 80 personer och har arbetat med produktioner som bergsbestigardramat ”Everest”, ”Fear the Walking Dead” och piratserien ”Black Sails”, som mottagit en Emmy-nominering just för sina specialeffekter.

Foto:

Stockholmsstudion skapade en yngre Anthony Hopkins (tv) i den hyllade HBO-serien Westworld. Foto: Skärmdump

Niklas Jacobson och Yafei Wu är uppspelta över den uppmärksamhet studion fått för Anthony Hopkins föryngringsscen.

"Vi utgick från en nutida 3D-scannad modell av Anthony Hopkins, sedan gick vi igenom mängder av äldre foton och film med honom som vi använde som förlagor i föryngringsarbetet av vår digitala version. Att ge liv åt en 3D-modell av ett ansikte kräver ett otroligt arbete med alla små muskelrörelser som gör ett ansikte realistiskt”, säger Niklas Jacobson.

Många tyckte vi var galna som lade så mycket pengar på teknik.

Han och Yafei Wu har känt varandra sedan millennieskiftet, då de gick en utbildning i 3D-grafik tillsammans. Under de följande åren arbetade de med specialeffekter bland annat i London och Los Angeles. När de sedan återvände till hemstaden Stockholm hittade de ingen studio att arbeta på som delade deras visioner.

”Vi ville skapa ett bolag där vi själva skulle vilja jobba. En stor skillnad på den tiden var att de svenska bolagen inte tog tekniken lika seriöst som sina brittiska och amerikanska motsvarigheter. Som artist vill man ha bra infrastruktur. Dels hårdvara som snabba datorer men även egenutvecklad mjukvara, verktyg och arbetsflöden och det vägrade vi kompromissa med. Många tyckte vi var galna som lade så mycket pengar på teknik”, säger Yafei Wu.

Important Looking Pirates flyttade nyligen in i sina nya lokaler på Riddarholmen i centrala Stockholm. Foto: Oskar Omne.

Duon finansierade starten med sina egna besparingar och banklån. Under sitt första år omsatte bolaget 6 miljoner kronor. 2015 landade omsättningen på 43 Mkr och i år räknar man med en omsättning på över 60 Mkr.

”För oss var det viktigt att inte ta in externa finansiärer. Vi ville behålla kontrollen”, säger Niklas Jacobson.

Important Looking Pirates köpte nyligen upp det mindre postproduktionsbolaget Mad Crew. I samband med affären tog Mad Crews vd Martyn Eales även över vd-stolen hos sin nya ägare.

”Efter att ha drivit ILP utan vd i över åtta år, så kände vi att bolaget blivit så pass stort att det var svårt att få tiden att räcka till”, säger Niklas.

Important Looking Pirates arbetade under många år primärt med reklamfilm. En stor del av intäkterna kom från dansande kex och smältande chokladkakor. En milstolpe var år 2013 då studion kontrakterades för att skapa effekter till piratserien Crossbones, vilket ledde till en rad liknande tv- och filmuppdrag.

”Vi arbetar med visuella effekter för rörlig bild. Mediet vi gör det för förändras hela tiden. Även om film- och tv i dag står för merparten av våra uppdrag skapar vi effekter till mycket annat, bland annat spel och VR-projekt”, säger Niklas Jacobson.


Important Looking Pirates

Grundades: Företaget grundades 2007 av Niklas Jacobson, Yafei Wu, Erik Hermelin och Carl Hermelin.

Anställda: 55 fast anställda och runt 20 konsulter

Aktuella: Gör specialeffekter för serier som ”Westworld”, ”Fear The Walking Dead” och ”Black Sails”. Förvärvade nyligen postproduktionsbolaget Mad Crew.

Studion sysselsätter över 80 personer. Tidigare gjorde man mycket effekter, som vatten och rök. I dag består många av uppdragen av så kallat "creature work", med andra ord människor, monster och djur. Foto: Oskar Omne

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera