Hoppa till innehållet

MTG-chefen om framtiden: "Svårt att kopiera oss inom e-sport"

MTG:s e-sport och spelsatsning MTGx går starkt. Vd Jörgen Madsen Lindemann tror att turneringarna är det som kommer fortsätta dra in pengarna.

MTG:s vd Jörgen Madsen Lindemann.
MTG:s vd Jörgen Madsen Lindemann.Foto: Oskar Omne

Det går bra för e-sporten just nu. MTG:s satsning MTGx ökar omsättningen inom e-sportdelen från 219 miljoner kronor under första kvartalet 2017 till 290 miljoner samma period i år.

”Medieintresset inom e-sport ökar rejält och därför också sponsorskapet. I dag har vi 38 olika kanaler som streamar och visar turneringar, där ser jag förutsättningar för mer tillväxt”, säger bolagets vd Jörgen Madsen Lindemann.

Läs mer: Bättre än väntat för MTG – aktien stiger 

Den stora ökningen inom e-sporten handlar framför allt om det förvärvade eventföretaget ESL, som producerar stora turneringar, nu lagt i en ytterligare växel.

”Vi ser stark tillväxt i produkterna vi investerat i. E-sportprodukterna växer nästan 32 procent och framför allt ser tillväxten stark ut kring e-sportturneringarna vi själva producerar där ligger vi på runt 70 procent i ökning”, säger Madsen Lindemann.

Läs mer: MTG är den stora e-sportspelaren 

Allt fler sociala medie-jättar får upp ögonen för e-sporten. Inte minst Youtube och Twitter som streamar de stora turneringarna. Även Twitch är en enorm spelare som dessutom tar in det sociala i spelandet och att titta på stora turneringar med proffslagen. 

Där har MTG navigerat sig genom att skapa partnerskap med sociala medieföretagen för att få än mer spridning på sitt material och turneringarna som dotterbolagen, däribland Dreamhack, producerar. Jättarna har en förmåga att själva utveckla, eller köpa upp, tjänster de är intresserade av. Men Jörgen Madsen Lindemann tror inte att det kommer bli e-sporten öde.

”Just nu är våra turneringar väldigt attraktiva och har en enorm följarskara. Så länge man kan erbjuda produktioner som vi gör i dag så blir det svårare att kopiera det. Vi måste se till att vi fokuserar på de rätta lagen, de rätta turneringarna och de rätta eventen så att vi kan fortsätta vara relevanta. Då blir det inget behov av att ta över det vi sysslar med.”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera