Hoppa till innehållet

MTG delar upp tv-delen och Splay – behåller e-sporten

MTG delar upp bolaget i en nordisk tv-del och en internationell del för e-sport. Den traditionella tv-delen, samt Youtubenätverket Splay, delas ut till aktieägarna i form av aktier i ett nytt börsbolag vid namn Nordic Entertainment.

Jörgen Madsen Lindemann, vd för MTG.
Jörgen Madsen Lindemann, vd för MTG.Foto: Oskar Omne

Styrelsen i MTG föreslår att bolaget delas upp i två delar där Nordic Entertainment, som består av bolagets traditionella verksamhet inom tv, kommer att delas ut till aktieägarna. I denna del ingår även det svenskgrundade Youtubenätverket Splay, som tidigare var en del av den digitala verksamheten i MTGx.

Det framgår av ett pressmeddelande.

Styrelsen avser att föreslå utdelningen och noteringen av aktierna vid en extra bolagsstämma under andra halvan av 2018.

”Vi hoppas genomföra detta under fjärde kvartalet”, säger vd Jørgen Madsen Lindemann till Di TV på fredagsmorgonen.

Han avböjer även att kommentera om uppdelningen sker på grund av potentiella problem med konkurrenslagstiftningen. Storägaren Kinnevik är ju även storägare i Comhem och Tele2 som är under samgående.

”Vi gör detta för att skapa de bästa förutsättningarna för våra verksamheter. Det har inget med Kinnevik att göra", säger han.

Det kvarvarande MTG ska bestå av bolagets övriga internationella verksamhet inom e-sport och övrigt digitalt videoinnehåll. Nuvarande vd Jørgen Madsen Lindemann fortsätter som bolagets chef.

Nordic Entertainment Group, som utöver tv-verksamheten ska bestå av MTG Studios samt Splay Networks, kommer att ledas av Anders Jensen som i dag är chef för MTG:s affärsområde Nordic Entertainment. Detta bolag kommer att ha sitt huvudkontor i Stockholm och vara noterat på Stockholmsbörsen.

”Den rätta tidpunkten att påbörja en uppdelning av MTG i två separata och noterade bolag är nu, detta för att maximera respektive bolags fokus och potential till förmån för aktieägare, kunder och anställda. Den expertis och bredd som vår ledning har möjliggör en uppdelning av bolaget på detta sätt med Jørgen och Anders som vd för respektive organisation”, säger bolagets styrelseordförande David Chance.

I början av februari lade MTG och TDC fram en plan om att fusionera MTG:s tv-verksamhet med den danska operatören, en affärs som gick i stöpet när ett pensionsbolagskonsortium lade ett kontantbud på TDC.

Det kvarvarande MTG såg då ut att få ett börsvärde på cirka 6 miljarder kronor. Det var nämligen mellanskillnaden mellan MTG:s dåvarande börsvärde på 25,55 miljarder kronor och de 19,55 miljarder kronor som TDC betalar för MTG Nordics.

Sedan dess har MTG:s aktiekurs backat med närmare 12 procent. Enligt torsdagens stängningskurs har bolaget ett totalt börsvärde på 23 miljarder kronor, innan uppdelning. Följ kursen här.

MTG:s verksamhet inom e-sport och digitalt videoinnehåll ingick tidigare i framtidslådan MTGx, som ofta beskrivits som motorn i MTG-koncernens omställning från traditionellt mediebolag till ett globalt och digitalt underhållningsföretag. 

Denna kvarvarande del av MTG ska i huvudsak bestå av:

E-sport, med e-sportligorna ESL, Dreamhack samt det nordamerikanska e-sportbolaget ESEA.

Gaming, med spelportalen Kongregate och 51 procent av det tyska datorspelsföretaget Innogames.

Digital Video Content, med Zoomin och Engage Digital Partners. 

Övriga verksamheter i form av exempelvis e-sportinvesteraren Bitkraft och World Boxing Super Series.

Tidigare var det sagt att Youtubenätverket Splay skulle ingå i MTG:s kvarvarande del.

”Vi kommit fram till att Splay utvecklas ytterligare inom Nordic Entertainment”, säger Anders Jensen till Di TV under fredagsmorgonen.

MTG:s presschef Tobias Gyhlenius ger ytterligare ledtrådar till varför man bytt fot.

”Splay är visserligen internationellt. Men de jobbar mycket i Norden och samarbetar nära vår reklamfinansierade streamingtjänst Viafree. Vi gått igenom detta och tycker att Splay hör bättre hemma i den nordiska delen”, säger han.

Enligt honom är ESL världens största arrangör av e-sporttävlingar. Även svenska Dreamhack arrangerar tävlingar och driver ligor, medan ESEA är något mindre.

”Det största evenemanget som ESL hade i Katowice, Polen i fjol lockade 173 000 besökare och följdes av 46 miljoner människor online. Vi är störst i världen på e-sport. Cirka 34 procent av startade strömmar på Twitch kommer från oss”, sa han till Di Digital i början av februari.

Direkt/Di Digital

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera