Hoppa till innehållet

MTG dubblar vinsten: ”Vi professionaliserar e-sport”

E-sport- och spelkoncernen MTG dubblade sitt rörelseresultat under det fjärde och sista kvartalet 2019. Omsättningen steg med 15 procent på årsbasis. ”Vi levererar på vår strategi”, konstaterar vd Jørgen Madsen Lindemann.

MTG, med vd:n Jørgen Madsen Lindemann, är stora inom e-sport bland annat med lan-partyt Dreamhack.
MTG, med vd:n Jørgen Madsen Lindemann, är stora inom e-sport bland annat med lan-partyt Dreamhack.Foto: Joey Abrait, Jens Meyer

MTG MTG B -1,34%Dagens utveckling gör bokslut efter ett år där verksamheten helt bytt skepnad; från stort Kinnevikkontrollerat underhållningsimperium, med kanaler som TV3 och Viasat, till en mindre, framåtblickande experimentlåda med fokus på e-sport och gaming.

Bolaget redovisar ett justerat ebitda-resultat på 84 miljoner kronor i det fjärde kvartalet – närapå en dubbling från 43 miljoner under samma period i fjol. Omsättningen steg till 1 163 Mkr från 1 009 Mkr under samma kvartal 2018.

Svenska e-sportlaget ”Ninjas in pyjamas” från Dreamhack Masters i Las Vegas 2017.
Svenska e-sportlaget ”Ninjas in pyjamas” från Dreamhack Masters i Las Vegas 2017.Foto: John Locher

På sista raden är det dock rött, minus 367 miljoner kronor för perioden. Detta till följd av nedskrivningar och jämförelsestörande poster.

”Vi gör strategiska investeringar brett i bland annat sportspel. Vi växer inom golf, Fifa och NBA. Det är breda satsningar som förbättrar vårt utbud och närvaro.”

Läs mer: Storägaren: MTG är värt 60 till 80 procent mer än i dag

Han pratar om långsiktighet och inte en jakt på snabba pengar. Publiken finns där säger han, och det är en attraktiv sådan.

”Det vi saknar är inte sponsorskap, det är media och reklam. Så vårt nya samarbete med Nielsen (mätbolaget, Di:s anm.) är jätteviktigt för att kunna sätta ett värde på tittande och prenumeranter.”

Läs mer: Dubbelsmäll: MTG kollapsade på börsen – ”kraftig besvikelse”

Så sent som i januari sprack en affär med kinesiska Huya, som dels hade gett MTG ett snabbspår in på den kinesiska marknaden, men också en viktig värdering av e-sportbolagen i portföljen.

”Det var tråkigt, men vi hade en bra dialog med Huya. Vi kom inte överens om kommersiella delar och vissa kontrakt – det händer. Du kan antingen bråka om det eller säga 'vi låter det här vara just nu, och sedan kanske vi kan ses igen i framtiden om det passar bättre då'. Huya är redan en partner till oss i Kina, och en bra sådan, och det samarbetet fortsätter.” 

Efter att tv-verksamheten knoppades av och noterades som Nordic Entertainment Group, NENT, under det första kvartalet delade storägaren Kinnevik ut samtliga sina MTG-aktier. Kvar blev institutioner som nu utgör basen av ägandet – störst är Swedbank Robur och Nordea fonder med runt 6 procent av ägandet vardera.

”Kinnevik var en jättebra ägare, det vill jag understryka. De stöttade oss och det var ett bra samarbete. Men vi har en ny värld vi anpassar oss till. Vi har starka svenska investerare, och amerikanska, vilket också är attraktivt för oss”, säger Madsen Lindemann.

 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera