Hoppa till innehållet

MTG investerar nästan en miljard i spelbolag

Mediekoncernen MTG tar steget in i spelvärlden. Bolaget köper 35 procent av tyska spelutvecklaren Innogames för närmare 900 miljoner kronor. 

Jörgen Madsen Lindemann, MTG:s vd och koncernchef.
Jörgen Madsen Lindemann, MTG:s vd och koncernchef.

Den nordiska mediekoncernen MTG har genom sin digitala satsning MTGx tidigare investerat i e-sport, bland annat genom köpet av e-sportsturneringen Dreamhack. Nu får MTGx ytterligare ett ben att stå på – mobilspel.

Mediekoncernen köper 35 procent av den Hamburg-baserade spelutvecklaren Innogames till en bolagsvärdering av 260 miljoner euro, motsvarande 2,5 miljarder kronor.

MTG har möjligheten att utöka sitt innehav med ytterligare 16 procent av spelbolaget, enligt ett pressmeddelande. Investeringen ligger i linje med MTG:s strategi att investera i digitalt innehåll, enligt koncernens vd Jörgen Madsen Lindemann.

”Vi ser oss om efter digitala globala vertikaler och om du tittar på spelbranschen så är det verkligen en global industri. Vi har sedan tittat efter företag med starka spel som lockar till sig många kunder och därmed också hög omsättning. Det har vi hittat i Innogames”, Jörgen Madsen Lindemann.

Läs även: MTG:s vd: ”OS visar att vår strategi funkar”

Innogames omsatte över 100 miljoner euro under 2015 med fler än 150 miljoner registrerade spelare. Bolaget grundades 2007, är baserat i Hamburg och Düsseldorf och sysselsätter fler än 400 personer från 30 länder. Innogames har gjort spel som Tribal Wars, Grepolis och Forge of Empires.

Det här segmentet är väldigt intressant och snabbväxande. Det är därför vi tittar efter fler bolag inom det här området.

”Spel är en enorm industri som är större än filmindustrin och 50 gånger större än e-sportsmarknaden. Vad vi verkligen gillar med online-spelsmarknaden är affärsmodellen free to play. Du spelar helt gratis och ju mer du spelar desto mer lär sig publiceringsverktyget om dig och desto större chans är det att du börjar betala för saker”, säger Arnd Benninghoff, vd för MTGx.

Beskedet att MTG investerar i Innogames fick MTG:s aktie att stiga på torsdagsmorgonen. En halvtimme efter att börsen öppnats hade aktiekursen stigit med 1,3 procent på en annars sjunkande börs. Följ kursen här

Investeringen i tyska Innogames lär inte bli MTG:s enda i spelindustrin, om man ska tro Jörgen Madsen Lindemann.

”Det här segmentet är väldigt intressant och snabbväxande och därför letar vi efter fler bolag på området. Vi har redan investerat mycket i e-sport, som ESP, och i digitala nätverk som Splay. Samma sak kommer att gälla för spelindustrin om vi tittar framåt.”

Läs även: Efter Dreamhack-köpet: Så mycket drar MTG in på e-sport

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera