Hoppa till innehållet

MTG jagar nya e-sportsköp

MTG:s shoppingrunda inom e-sportsvärlden kommer att fortsätta, enligt koncernens vd. Fokus kan hamna på Asien under 2016. "Vi ser redan att e-sport är lika populärt som NHL", säger Jørgen Madsen Lindemann.

Jørgen Madsen Lindemann tog över som MTG:s vd 2013.
Jørgen Madsen Lindemann tog över som MTG:s vd 2013.Foto: Hanna Wemmenhag

Stora pengasummor bytte händer när MTG satsade digitalt under 2015.

Mediebolaget gjorde uppköp för totalt 1,4 miljarder i form av majoritetsandelar i tyska Turtle Entertainment, Youtube-nätverken Zoomin.tv och Splay och alla aktier i esportsturneringen Dreamhack.

Läs mer: MTG på uppköpsjakt – ska investera halv miljard per år

MTG:s vd utesluter inte fler uppköp inom e-sport och webb-tv under 2016. Det säger han i en intervju med Di Digital.

"Vi kommer att investera mer i dessa områden eftersom vi vill få dem att växa, och växa fort. Om det innebär fler uppköp så kommer vi att göra det", säger Jørgen Madsen Lindemann.

Samtidigt är det stora köpet redan genomfört, nämligen andelen i Turtle Entertainment och e-sportsligan ESL för över 700 miljoner kronor.

”Vi har inget uttryckt mål på antal bolag i år, men ambitionen är att få en större global närvaro med våra produkter”, säger Jørgen Madsen Lindemann.

Marknaden för e-sport väntas växa 43 procent globalt under 2016, enligt en prognos av undersökningsbolaget Newzoo som Di Digital nyligen skrev om. MTG:s vd vill inte sätta någon siffra på sina egna förväntningar.

”Vi ser att fler och fler rör sig till denna sport. E-sport redan är lika populärt som (nordamerikanska hockeyligan) NHL och kommer att bli lika populärt som (amerikanska fotbollsligan) NFL till 2017”, säger han.

Läs mer: Ny rapport spår miljardtillväxt på e-sport

Enligt Jørgen Madsen Lindemann fokuserade MTG:s e-sportsstrategi  på den amerikanska marknaden under 2015. Nu kan andra marknader bli aktuella. ”Det är globalt. Vi tittar på varje region runtom i världen där vi vill vara relevanta inom e-sport."

Nordamerika är den största marknaden för e-sport, med 37 procent av den globala intäktsströmmen under 2015 enligt Newzoo. Asien hamnar precis efter med 34 procent.

”Detta innebär Europa, Asien och var som helst. När vi tittar på turneringar och samarbeten just nu är perspektivet globalt”, säger Jørgen Madsen Lindemann.

Lönsamhet är inget mål i närtid för den digitala verksamheten MTGX. Under 2015 omsatte företagssegmentet som även innefattar Nice Entertainment och MTG Radio närmare 3 miljarder kronor, med marginella förluster på 114 miljoner kronor.

Läs mer: E-sportssatsande MTG tar hem en halv miljard i vinst

”Vi har bett ledningen att ordna tillväxt i verksamheten och att försäkra sig om att vi är superrelevanta på de stora marknaderna”, säger Jørgen Madsen Lindemann.

Han ser det som naturligt att jättebolag som amerikanska King-köparen Activision Blizzard ger sig in och stångas inom e-sportssfären.

”Det är en spännande produkt. Där det finns ett relevant berättande vill folk vara. Det är samma sak med Champions League, ishockey eller OS.”

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera