Hoppa till innehållet

MTG köper Dreamhack för 244 miljoner

MTG fortsätter dammsuga marknaden på bolag inom e-sport. Det senaste förvärvet är svenska Dreamhack, som köps upp för 244 miljoner kronor. 

Datorspelsfestivalen Dreamhack har på senare år etablerat sig som en global maktfaktor inom e-sport och datorspel. Nu köper medieföretaget MTG upp hela Dreamhack för 244 miljoner kronor, enligt ett pressmeddelande. Den nuvarande ledningen kommer att fortsätta driva bolagets utveckling.

Dreamhack omsatte 69 mkr med en vinst på 630 000 kr under helåret 2014. Bolaget väntas generera tvåsiffrig försäljningstillväxt under 2015, uppger MTG.

Under 2014 samlade de sju festivaler som Dreamhack arrangerade världen över sammanlagt 105 000 besökare, enligt MTG. Sammantaget har bolaget strömmat över 34 miljoner timmar underhållning över nätet. 

"Dreamhack är det största esportbolaget i Skandinavien och dess online-ligor och evenemang attraherar miljoner passionerade spelfantaster. Detta utgör ett komplement till vår tidigare investering i ESL och stärker vårt fokus på digitala spel som en av de mest sedda och snabbast växande kategorierna inom onlinevideo", säger MTG:s vd Jørgen Madsen Lindemann.

LÄS MER: De blir miljonärer på Dreamhack-försäljningen

LÄS MER: Dreamhack-grundaren om försäljningen: "Fantastiskt"

"MTG:s investering gör det möjligt för oss att öka takten i vår utlandsexpansion", säger Dreamhacks vd Marcus Lindmark i en kommentar, och tillägger: 

"Vi har jobbat nära MTG de senaste två åren för att få e-sportscenen att växa, så vi känner varandra väl och ser fram mot att ta samarbetet till nästa nivå." 

Förvärvet är ett av många från MTG på området e-sport. I våras köpte medieföretaget 74 procent av tyska Turtle Entertainment, som producerar den populära e-sportsturneringen ESL, för 720 miljoner kronor. Det i en affär som värderade hela Turtle Entertainment till en knapp miljard kronor. 

Under sommaren förvärvades även Youtube-nätverket Zoomin.tv, där mycket av innehållet har en koppling till datorspel, för 400 miljoner kronor. Nyligen ökade MTG dessutom sin ägarandel i det svenska Youtube-nätverket Splay till 81 procent. 

Uppköpet blir sannolikt inte det sista. Av MTGs kvartalsrapport från i slutet av oktober framgick att bolaget planerar en årlig krigskassa på omkring en halv miljard kronor för att förvärva startupbolag.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera