Datorspelsfestivalen Dreamhack har på senare år etablerat sig som en global maktfaktor inom e-sport och datorspel. Nu köper medieföretaget MTG upp hela Dreamhack för 244 miljoner kronor, enligt ett pressmeddelande. Den nuvarande ledningen kommer att fortsätta driva bolagets utveckling.
Dreamhack omsatte 69 mkr med en vinst på 630 000 kr under helåret 2014. Bolaget väntas generera tvåsiffrig försäljningstillväxt under 2015, uppger MTG.
Under 2014 samlade de sju festivaler som Dreamhack arrangerade världen över sammanlagt 105 000 besökare, enligt MTG. Sammantaget har bolaget strömmat över 34 miljoner timmar underhållning över nätet.
"Dreamhack är det största esportbolaget i Skandinavien och dess online-ligor och evenemang attraherar miljoner passionerade spelfantaster. Detta utgör ett komplement till vår tidigare investering i ESL och stärker vårt fokus på digitala spel som en av de mest sedda och snabbast växande kategorierna inom onlinevideo", säger MTG:s vd Jørgen Madsen Lindemann.
LÄS MER: De blir miljonärer på Dreamhack-försäljningen
LÄS MER: Dreamhack-grundaren om försäljningen: "Fantastiskt"
"MTG:s investering gör det möjligt för oss att öka takten i vår utlandsexpansion", säger Dreamhacks vd Marcus Lindmark i en kommentar, och tillägger:
"Vi har jobbat nära MTG de senaste två åren för att få e-sportscenen att växa, så vi känner varandra väl och ser fram mot att ta samarbetet till nästa nivå."
Förvärvet är ett av många från MTG på området e-sport. I våras köpte medieföretaget 74 procent av tyska Turtle Entertainment, som producerar den populära e-sportsturneringen ESL, för 720 miljoner kronor. Det i en affär som värderade hela Turtle Entertainment till en knapp miljard kronor.
Under sommaren förvärvades även Youtube-nätverket Zoomin.tv, där mycket av innehållet har en koppling till datorspel, för 400 miljoner kronor. Nyligen ökade MTG dessutom sin ägarandel i det svenska Youtube-nätverket Splay till 81 procent.
Uppköpet blir sannolikt inte det sista. Av MTGs kvartalsrapport från i slutet av oktober framgick att bolaget planerar en årlig krigskassa på omkring en halv miljard kronor för att förvärva startupbolag.