Hoppa till innehållet

MTG köper Youtubekanal för 400 miljoner

MTG fortsätter att storsatsa på Youtube. Nu köper det svenska mediehuset ett av världens största Youtubenätverk för 400 miljoner kronor. 

MTG:s vd Jørgen Madsen Lindemann fortsätter satsa på Youtube
MTG:s vd Jørgen Madsen Lindemann fortsätter satsa på YoutubeFoto: Eva Edsjö

Di Digital har tidigare rapporterat om hur  MTG storköper andelar i digitala videoföretag. Nu stärker mediekoncernen sina positioner ytterligare inom Youtubes ekosystem.

Under måndagsmorgonen kom nyheten att MTG förvärvar 51 procent av det holländska Youtube-nätverket Zoomin.TV. Affären värderar bolaget til 88 miljoner euro, motsvarande 800 Mkr.

Zoomin grundades 2002 i Amsterdam av entreprenörerna Jan Riemens och Bram Bloemberg, som även fortsättningsvis kommer att driva bolaget. Enligt ett pressmeddelande från MTG genererar Zoomin mer än 2 miljarder videovisningar per månad och har 100 miljoner globala prenumeranter.

MTG har i flera år brottats med svikande tittarsiffror på det linjära tv-området. Den egenutvecklade streamingtjänsten Viaplay har varit en viktig pusselbit i bolagets strategi för att ompositionera sig på den nya digitala tv-marknaden. MTG:s vd Jørgen Madsen Lindemann har dock valt att inte lägga alla ägg i en korg utan även genomfört en rad förvärv inom e-sport samt av Youtube-kanaler.

I början av juli köpte MTG majoriteten av aktierna i det tyska E-sportsnätverket Turtle Entertainment för 720 Mkr. En vecka senare gick MTG ut med att de köpt majoriteten av aktierna i det svenska Youtube-nätverket Splay, som man gjorde sin första investering i redan 2013.

Läs mer: Vigor Sörman "Vi kommer inte flytta in hos MTG"

Nu hoppas bolagtes ledning att de nya bolagen i MTG-familjen ska berika varandra.

"Spel är en av Zoomins viktigaste vertikaler och bolaget kommer att arbeta tillsammans med ESL och Viagame för att driva ökat tittande och försäljning. Samtidigt kommer Splay att dra nytta av Zoomins globala distributionsnätverk för att marknadsföra sina internettalanger", skriver MTG i ett pressmeddelande.

Läs mer: Kommentar: MTG byter kanal från Ryssland till Youtube

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera