Hoppa till innehållet

MTG på uppköpsjakt – ska investera halv miljard per år

I år har mediekoncernen MTG köpt digitala bolag för 1,2 miljarder. Nu ska bolaget spara 600 miljoner per år – pengar som istället ska gå till nya investeringar. 

Jørgen Madsen Lindemann, vd för MTG.
Jørgen Madsen Lindemann, vd för MTG.

Mediekoncernen MTG har varit en storköpare av digitala mediebolag i år. Först köpte de majoriteten av aktierna i E-sportsföretaget Turtle Entertainment för 700 Mkr. Sedan köpte MTG kanalnätverket Zoomin.tv och utökade sitt ägande i det svenska youtubenätverket Splay.

Läs mer: Splay-grundaren: "Vi kommer inte att flytta in hos MTG"

I MTG:s kvartalsrapport som släpptes under torsdagen framgår att bolagets digitala omställning går allt snabbare. 

"Vi har investerat 1,2 miljarder kronor i tre marknadsledande digitala aktörer inom olika snabbväxande kategorier av video online", konstaterar MTG:s vd Jørgen Madsen Lindemann.

MTG:s plan är att spara 600 Mkr per år genom omstruktureringar inom de "gamla" delarna av bolaget. 300 personer ska bort för att skapa utrymme för nya investeringar. I kvartalsrapporten skriver MTG att merparten av besparingarna ska investeras i bolagets omställning. Det handlar alltså om en årlig krigskassa på runt en halv miljard kronor som MTG kan köpa startupbolag för.

Så här långt har fokus legat på E-sport, och till viss del videounderhållning online.

"Vi har eldkraft för förvärv lägga om rätt möjlighet dyker upp”, sa Jørgen Madsen Lindemann, till Di i augusti. 

En logisk fortsättning på MTG:s investeringsräd i den digitala sektorn är att bolaget köper fler aktier i Zoomin.tv och Splay. I kvartalsrapporten framgår nämligen att MTG har optioner på att köpa samtliga aktier i de båda bolagen fram till 2019. 

Zoomin värderades till 800 Mkr när MTG tidigare i år köpte 51 procent av aktierna och Splay värderades till 280 Mkr när MTG ökade sitt ägande till 81 procent av aktierna.

Om MTG utnyttjar sin option för att köpa samtliga aktier i de båda bolagen inan 2019 handlar det därmed troligtvis om investeringar på långt över en halv miljard kronor bara där.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera