Hoppa till innehållet

MTG:s vd: ”OS visar att vår strategi funkar”

Sommarens OS-sändningar visar att MTG:s digitala strategi är på rätt köl. Det menar Sverigechefen Anders Jensen, en av de som drivit på integrationen av Viaplay med övriga tv-verksamheten efter MTGx-chefen Richard Steibers avgång.

Anders Jensen, Sverigechef MTG
Anders Jensen, Sverigechef MTGFoto: Patrik Olsson

Det har gått drygt två år sedan Anders Jensen blev nordisk fri-tv-chef för mediekoncernen MTG. MTG:s aktiekurs hade då backat under en lägre tid och koncernchefen Jørgen Madsen Lindemann kämpade för att kombinera kostnadsbesparingar med satsningar på nya, digitala intäktskällor. 

Ett centralt problem var att det traditionella tv-tittandet rasade. Kronjuvelen TV3, kanalen som Jan Stenbeck lanserade redan 1987, befann sig i en ständig identitetskris och medarbetarna piskades att trolla fram nya succéer med lägre budgetar. 

Samtidigt gick allt fler resurser till den digitala it-lådan MTGx, då under ledning av den visionäre, men även kontroversielle Rikard Steiber. Under MTGx samlades digitala satsningar som streamingtjänsten Viaplay, Youtubenätverken Splay och Zoomin, samt e-sportbolaget ESL.

Uppdelningen gjorde att teamen ställdes mot varandra. Medarbetare försvarade sina revir och var rädda att få sparken. TV3 mot Viaplay, analogt mot digitalt. Det var reality-tv på riktigt.

”Man skyddade sitt område och tänkte alltför lite på möjligheter på tvärs. Så är det i långt mindre utsträckning idag. Nu är principen att allt sänds så optimalt som möjligt, på alla våra plattformar”, säger Anders Jensen, som tidigare var koncerndirektör och vice vd på teleoperatören TDC i Danmark, en samarbetspartner till MTG.

TV3 mot Viaplay, analogt mot digitalt. Det var reality-tv på riktigt.

Han beskriver hur MTG:s olika delar idag samproducerar betydligt fler program, inte minst drama, för att se till att få ut så mycket som möjligt av de olika plattformarna. 

”Att en storsatsning som Swedish Dicks gå först på Viaplay är idag helt naturligt”, säger han.

När han började på MTG var det som chef för MTG:s fritv-del i Norden. Men efter en omorganisering 2015 tog han över ansvaret för MTG Sverige som innefattar reklamkanalerna TV3, TV6, TV8, TV10, betal TV-verksamheten Viasat, radioverksamheten samt den nya streamingtjänsten Viafree. 

Samtidigt har Viaplay flyttat från MTGx till ett separat affärsområde som ingår i Nordic Entertainment, där även verksamheterna i Norge och Danmark ingår. Hela Nordic Entertainment styrs sedan i våras av en styrelse där Anders Jensen är ordförande.

Under tiden har MTGx förre chef Richard Steiber lämnat koncernen för en VR-karriär på HTC. MTGx styrs idag av Arnd Benninghoff och affärsområdet är mindre. Det utgörs idag främst av bolagen Splay, Zoomin och ESL.

”Det är viktigt att entreprenörsverksamheten inte integreras för mycket”, konstaterar Anders Jensen. 

Han menar att MTG:s tv-organisation i Norden nu är större, snabbare och mer effektiv än någonsin. 

”Vi har vågat utmana oss själva och integrera alla plattformarna i hur vi styr”, säger han.

Beviset för att det fungerar är MTG:s sändningar från OS i Rio som lockade 5,7 miljoner traditionella tv-tittare under augusti månad, enligt MMS. Där samarbetade Fritv-kanalerna med Viasat och Viaplay. 

”Vi hade totalt 1650 livesända evenemang under perioden. Det var främst OS, men även Premier League. Men allt från OS sändes i någon av våra plattformar”, säger Anders Jensen, som tror att sporträttigheter blir en viktig konkurrensfördel när Viaplay konkurrerar med aktörer som Netflix och HBO Nordic. 

Cirka 1,6 miljoner svenskar har idag tillgång till Viaplay, enligt MMS. Tjänsten växer snabbt och allt fler egenproduktioner har premiär där först. 

MTG:s aktiekurs har sett förhållandevis platt ut det senaste året. Utan att vilja kommentera den ser Anders Jensen ljust på framtiden. 

”Vi har mycket kvar att göra. Men organisationen drar betydligt mer åt samma håll nu. Det tror jag är en förutsättning i allmänhet och när en verksamhet ska förändras och digitaliseras i synnerhet”, säger han. 


Anders Jensen

  • Vd för MTG Sverige och Finland samt ordförande Nordic Entertainment board
  • Ålder: 47 år
  • Bor: Domsten, Helsingborg
  • Karriär: Började inom Axel Johnson-sfären som trainee. Blev efter några års arbete i detaljhandeln varuhuschef på Åhléns i Karlskrona. Därifrån gick han vidare till Europolitan/Vodafone och sen till Telenor där han jobbade som marknadsdirektör i Sverige samt vd i Bangladesh och Ungern. Senast innan MTG var han koncerndirektör och vice vd för TDC-koncernen.

Foto:

Anders Jensen är en av talarna på Digitala Strategier 2016, den 23 november på Stockholm Waterfront.

Missa inte årets viktigaste konferens för dig som arbetar i den digitala omställningen. Boka din plats nu!

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera