Hoppa till innehållet

MTG:s vinst lägre än väntat – e-sporten kostar

Intåget på e-sportsscenen visar sig kostsamt för MTGx. Aktien backar på börsen.

FILAR PÅ AFFÄR. Jørgen Madsen Lindemann, vd för MTG.
FILAR PÅ AFFÄR. Jørgen Madsen Lindemann, vd för MTG.Foto: Oskar Omne

Mediekoncernen MTG:s resultat före skatt blev 166 miljoner kronor för det första kvartalet. Väntat var 173 miljoner kronor, enligt SME Direkt. Rörelseresultatet blev 183 miljoner, vilket var lägre än väntade 191 miljoner.

Försäljningen uppgick till 4.228 miljoner kronor. Här låg SME Direkts konsensusprognos på 4.244 miljoner kronor.

MTG:s digitala satsning MTGx drar ner vinsten under första kvartalet. Segmentet, som bland annat rymmer uppköpen inom e-sport, drog på sig 88 Mkr i förluster. Det är högre än väntade 60 Mkr i Direkts prognos och motsvarar en ökning med 76 procent jämfört med samma period i fjol.

Läs mer: MTG:s vd: ”OS visar att vår strategi funkar”

MTGx är det mest förlusttyngda segmentet inom koncernen följt av MTG Studios.

Förlusterna ökar ”främst med anledning av den pågående expansionen inom esport”, skriver MTG i rapporten.

Omsättningen för MTGx ökar med 18 procent, till 292 Mkr, jämfört med första kvartalet 2016. Under 2016 drog MTGx in totalt 1,3 miljarder kronor till koncernen.

De senaste åren har MTG genomfört en rad förvärv inom e-sport. I juli 2015 köpte MTG 74 procent av tyska Turtle Entertainment, som driver e-sportsligan ESL, för 720 Mkr. Senare förvärvades datorfestivalen Dreamhack för 244 Mkr.

I den inledande handeln hade MTG:s kurs backat med 3 procent på Stockholmsbörsen.

Finwire/Direkt/Di Digital

Läs mer: Twitter i avtal med MTG om e-sport

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera