Hoppa till innehållet

Musikchefernas megalöner fick toppartisten att ryta till

Spotifychefernas höga löner och Musks flickväns nakenbilder. Det och att Klarna kan ta in ännu mer pengar är några av veckans snackisar enligt Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz.

Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz.
Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz.

Klarnas kassa klirrar

Klarna har med den senaste jätteemissionen på 4,4 miljarder byggt upp en ordentlig krigskassa. Värderingen sköt i höjden till 53 miljarder kronor. Fokus ligger nu på tillväxt och vd:n Sebastian Siemiatkowski uppges vilja notera betalbolaget inom två år – i USA.

Samtidigt vill Klarna ha möjlighet att ta in ytterligare pengar. Styrelsen har nyligen öppnat upp för möjligheten att ställa ut nya aktier (upp till 10 procent) genom ett beslut på en extra bolagsstämma. 

Mandatet löper fram till den ordinarie stämman senare i år. Det finns inga omedelbara planer på att ta in ännu mer kapital, enligt bolaget självt, men man vill ha ”flexibilitet” utifall ”ett behov uppstår”. 

 

Superlönerna på Spotify

Det finns fler än grundarna Daniel Ek och Martin Lorentzon som har tjänat stort på Spotifys resa. I förra veckan kom det fram att några av bolagets chefer toppade listan över de bäst betalda svenskarna 2018. 

Spotifys produktchef Gustav Söderström ligger i toppen av löneligan i sverige.
Spotifys produktchef Gustav Söderström ligger i toppen av löneligan i sverige.Foto: Henrik Montgomery/TT

I den absoluta toppen ligger den inflytelserike produktchefen Gustav Söderström som hade en inkomst i tjänst på 332 miljoner kronor. Han har sedan tidigare investeringar i startups – såväl framgångsrika samt mindre lyckade som Werlabs, Tictail, Left or Right, Watty, Werlabs, Albacross och Digiexam. Gustav ska lite skämtsamt internt på Spotify kallas för ”vikingen” på grund av sitt ”nordiska utseende”. 

Läs mer: Sveriges affärsänglar: Så blir du vinnare på att investera i onoterat

Han har dock gott sällskap i löneligan. Enligt Dagens Nyheters sammanställning finns Oskar Stål, chef för personalisering på Spotify, på tredjeplatsen följt av musiktjänstens tidigare bokföringschef Luca Baratta och dess premiumchef Alex Norström.

Alla gläds dock inte lika mycket åt guldregnet över Spotify-cheferna. En som reagerade var artisten Lisa Nilsson, bland annat känd för 1990-talshitsen ”Himlen runt hörnet”. I ett inlägg på Instagram undrade hon var avkastningen på hennes miljoner streamningar är. 

Läs mer: 332 miljoner kronor: Spotify-chef har Sveriges högsta lön

”Jag kan helt samvetslöst finfika med köpekaffe på lokal”, skriver Lisa Nilsson som inte är nöjd med att hon får 2 öre per spelning. Sedan går hon vidare till att fundera på att dyka upp i Gustavs hängmatta på västkusten i sommar och svara: ”Jag är megastar och har så varit sen du var en tveksam spermie, jag tar bara ut min del av vinsten för min streamade musik.” ifall han misstycker.

Trots det verkar det inte bli ett ”långsamt farväl” till Spotify från Lisa Nilsson. I en intervju med Aftonbladet så ”har hon inte den positionen eller tryggheten. Jag gör det den dagen det finns ett alternativ.”

 

Den nakna sanningen

Miljardärer och nakenhet är något som skapar rubriker. Amazongrundaren Jeff Bezos naken-selfies blev ett slagträ i politiken förra året – med länkar ända upp till USA:s president Donald Trump.

Denna vecka är det dock Teslagrundaren Elon Musks flickväns avklädda bilder som snurrar runt. Den kanadensiska artisten Grimes dök upp vid Elons sida på röda mattan på Met-galan 2018. På sitt Instagramkonto postade hon en bild där hennes bröst syntes, med ett foster photoshoppat på en mage som ser gravid ut. Bilden blev dock senare bortplockad på grund av Instagrams regler där kvinnor inte får visa bröstvårtor. Inlägget saknade text, men i en kommentar bekräftade senare Grimes att hon ”är på smällen”.

Elon Musk har sedan tidigare fem barn med sin ex-hustru Justine Musk. Tvillingarna Griffin och Xavier som de fick 2004 och trillingarna Damian, Saxon och Kai som kom 2006 – alla pojkar. 

Teslamiljardärens uppväxt kan liknas som något ur den klassiska ungdomsromanen ”Huckleberry Finn”. Hans mamma Maye Musk instiftade tidigt entreprenörsandan i familjen. Som ensamstående mor i Sydafrika var det inte alltid en dans på röda rosor. Hon försörjde sig som modell och startade tidigt ett eget bolag inom hälsa där barnen tidigt fick börja hjälpa till. Miljön gjorde att barnen tidigt ska ha blivit självständiga och uppfinningsrika. Bröderna Elon och Kimbal ska ha byggt egna raketer och sprängämnen. På kvällarna var de ute och knackade dörr för att sälja saker, såsom påskägg till överpriser. Till de som varit skeptiska ska de ha sagt att ”bidraget går till framtida kapitalister”. 

Mamma Maye och sonen Elon.
Mamma Maye och sonen Elon.

”Jag har alltid uppmuntrat dem till att göra det de vill göra, så länge det är bra för människor och mänskligheten”, sa Maye Musk i en intervju med Di Weekend 2017.

Läs mer: Maye Musk – på toppen av karriären

Elon ska ha varit så absorberad av att läsa och tänka under uppväxten att familjen först trodde han hade problem med hörseln. Vid 12 års ålder sålde han sitt första datorprogram. När han var 17 bestämde han sig för att flytta till Kanada. Hans 15-åriga syster Tosca tyckte att resten av familjen skulle ansluta och mamma Maye åkte över på besök. Under tiden tog dottern ett enväldigt beslut. Hon ska ha sålt huset och det mesta av sakerna utan att berätta för Maye – allt som behövdes var en signatur. Så var det bara att flytta till Kanada.

Brodern Kimbal Musk har även han startat en rad bolag, bland annat restauranggruppen The Kitchen, och är i dag ägare och styrelsemedlem i Tesla. Systern Tosca Musk blev film- och tv-skapare och har även grundat streamingbolaget Passionflix.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera