Hoppa till innehållet

Musikindustrin i USA vädrar morgonluft

De amerikanska skivbolagens tillväxt accelererar, till stor del på grund av strömmad musik. Men till 90-talets glansdagar är det långt kvar.

Foto: Colourbox

Under årets första halva ökade intäkterna för musikbolagen med 17 procent till 4 miljarder dollar i USA som är världens största marknad. Det skriver Financial Times och hänvisar till data från den amerikanska skivbolagsorganisationen (RIAA).Det är en accelererande ökning från de åtta procent tillväxt som redovisades för ett år sedan och tillväxten gjuter ånyo mod i industrin som under flera år tidigare minskat på grund av piratkopiering.

Återhämtningen beror till stor del av att strömningsbolagen, med musikprenumerationer från exempelvis Spotify, Pandora , Tidal, Google och Apple, har ökat sina betalningar till skivbolagen med 61 procent under första halvåret i år. En miljon nya kunder har tillkommit under året rapporterar RIAA.

Vinylskivornas återkomst fortsätter och fysiska musikköp har ökat med tre procent till 632 miljoner dollar motsvarande fem miljarder kronor, vilket innebär att omsättningen från plattorna inte varit så stor sedan 80-talet.

Den amerikanska ökningen till trots ligger intäkterna i USA fortfarande på långt lägre nivåer jämfört med cd-skivornas tid 1999. Då omsattes 28,6 miljarder dollar på musik och som jämförelse rapporterade de amerikanska skivbolagen förra året en omsättning om 15,7 miljarder dollar.

Analytikerna spår att musikindustrin kan övertyga fler personer att betala för att lyssna. Idag betalar uppskattningsvis 112 miljoner människor för sin musikkonsumtion och Goldman Sachs spår att betalsiffrorna kommer att explodera uppåt och redan 2030 nå 847 miljoner betalade kunder. Den amerikanska banken spår att omsättningen för global musikförsäljning når 41 miljarder dollar 2030.

Läs mer: Spotify ökar takten – har nu 60 miljoner betalande användare

Finwire / Di Digital

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera