Hoppa till innehållet

Musk får maxlön – om Tesla tiodubblas

Tesla-chefen Elon Musks lön blir helt prestationsbaserad. Om elbilsbolaget tiodubblar sitt marknadsvärde de närmaste tio åren får Elon Musk full kompensation.

Foto: Francois Mori

Tesla har lagt fram en ny kompensationsplan för sin grundare och vd Elon Musk, uppges det i ett pressmeddelande.

Det är en tioårig kompensationsplan som kräver att Tesla når vissa uppställda milstolpar för att Elon Musk ska kunna dra nytta av den.

Det övergripande målet är att Tesla måste nå ett marknadsvärde på 650 miljarder dollar för att Elon Musk ska få full kompensation. I samband med ökningen av marknadsvärdet kommer Elon Musk nämligen att bli tilldelad optioner i elbilstillverkaren.

De första optionerna kommer att ges till honom när Tesla når 100 miljarder dollar i marknadsvärde. Därefter kommer han att tilldelas ytterligare optioner för varje 50 miljarder dollar i marknadsvärde som Tesla uppnår. Totalt handlar det alltså om tolv rundor av optioner som kan bli tilldelade Elon Musk om Tesla når upp till 650 miljarder dollar i marknadsvärde. På den nivån skulle Tesla vara ett av USA:s största bolag.

Tesla har i dag ett marknadsvärde på nära 59 miljarder dollar baserat på måndagens stängning.

Enligt New York Times skulle värdet på optionerna kunna uppgå till 55 miljarder dollar, eller motsvarande 440 miljarder kronor. Men det är osannolikt skriver tidningen.

Utöver ökningen av marknadsvärdet är Elon Musk också bunden att uppnå vissa mål vad gäller resultatet och lönsamheten.

Om han lyckas med samtliga bedrifter kommer han att bli tilldelad optioner motsvarande en procent av det totala antalet utestående aktier i Tesla. En procent är lika med 1,69 miljoner aktier.

Under tiden som Elon Musk kommer att arbeta mot att höja marknadsvärdet och tjäna in sina optioner kommer han inte att ges någon lön eller bonus.

Läs även: Norska Tesla-ägare känner sig lurade – vill ha prisavdrag 

(Finwire / Di Digital)

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera