Hoppa till innehållet

Musk höll vad han lovade – Tesla visar vinst

Under årets tredje kvartal gick Tesla med vinst. Det innebär ett trendbrott för bolaget som har gått med förlust alla tidigare kvartal utom två.

Teslas vd Elon Musk.
Teslas vd Elon Musk.Foto: TT

(Di Digital/Silicon Valley) Det var i slutet av september som Teslas vd och grundare Elon Musk skickade ut ett mejl till sina anställda där han skrev att bolaget är nära lönsamhet. Ett löfte som alltså infriades under det tredje kvartalet i år.

På onsdagskvällen rapporterade Tesla en nettovinst på 311,5 miljoner dollar, motsvarande 2,8 miljarder kronor. Vilket kan jämföras med en förlust på 619,4 miljoner dollar, cirka 5,7 miljarder kronor för samma kvartal i fjol.

Det senaste kvartalet var Teslas tredje lönsamma period sedan bolaget börsnoterades för över åtta år sedan.

Omsättningen landade på 6,82 miljarder dollar, vilket var en bit över förväntningarna som låg runt 6,3 miljarder dollar.

Under kvartalet levererades 56 065 Model 3-bilar, Teslas något billigare modell, till kunder.

Produktionstakten av Model 3 var under sista veckan i september uppe i 5 300 bilar. Samtidigt gick antal arbetstimmar för att producera bilarna ner med 30 procent, jämfört med andra kvartalet i år.

Tesla-aktien, som har haft några tuffa månader på Nasdaq-börsen, rusade i efterhandeln med nära 12 procent.

Läs även: Marijuana, pedofildykare och twitterbedrägeri – här är Musks galna kvartal

Rapporten markerar också det sista kvartalet med Elon Musk som ordförande för Tesla. En post han avsade sig i samband med en uppgörelse med amerikanska finansmyndigheten gällande en stämning om värdepappersbedrägeri.

Läs också: Musks uppgörelse godkänns – marknaden hurrar 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera