Hoppa till innehållet

Musk: ”Norrmännen har rätt att vara arga”

Tesla-vd:n Elon Musk lovar bättring till sina norska kunder efter torsdagens besked om att klagomålen mot bolaget flödar in.

Teslas grundare och vd Elon Musk.
Teslas grundare och vd Elon Musk.Foto: Carla Gottgens

Elbilstillverkaren Teslas vd Elon Musk bemötte på torsdagen kritiken från de norska kunderna om att bolagets kundservice lämnar mycket att önska i landet. Berättigat, skriver han på Twitter och lovar bättring.

”Norrmännen har rätt att vara arga på Tesla. Vi har problem att expandera våra serviceanläggningar, särskilt i Oslo. Det är något som kan lösas snabbt med mobila servicestationer, men vi inväntar tillstånd från myndigheterna”, skrev Tesla-chefen på Twitter.

Läs mer: Misstänkt fusk: Tesla undvek bromstest för att nå produktionsmål 

Uttalandet kommer efter att det norska konsumentverket, Forbrukerrådet, tidigare på torsdagen flaggade för att Tesla flugit upp till en fjärdeplats på listan över bolag som genererar flest klagomål. En markant skillnad från den 24:e plats som bolaget höll i fjol.

”Det är en våldsam ökning. Det ligger andra bilproducenter i toppen, men det är naturligt med tanke på de volymer som dessa omsätter. När det gäller Tesla så ligger de högre än vad som är naturligt sett till omsättningen”, säger Pia Cecilie Høst på Forbrukerrådet till Norsk Telegrambyrå, NTB, rapporterar Bloomberg. 

Läs mer: Norska ilskan: Klagomålen mot Tesla flödar in

Myndigheten har hittills i år tagit emot 118 anmälningar mot bolaget med klagomål om dålig kundservice, sena leveranser och tekniska problem.

Enligt en talesperson för Tesla Norge bör ökningen i antalet anmälningar sättas i relation till den även kraftiga ökningen av antalet Tesla-bilar på de norska vägarna, men att bolaget jobbar på att förbättra sin servicekapacitet.

Elon Musk må göra rätt i att lyssna till den norska vreden. Under första kvartalet uppgick försäljningen av Tesla-bilar i Norge till 162 miljoner dollar, motsvarande drygt 1,4 miljarder kronor, vilket gör landet till den näst viktigaste europeiska marknaden för bolaget efter Tyskland, skriver Bloomberg. Förra året sålde Tesla runt 8 500 bilar i Norge.

Läs mer: Musk: Vi klarar 6 000 Model 3 i veckan 

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera