Hoppa till innehållet

Musk: Vi klarar 6 000 Model 3 i veckan

Tesla säger sig ha klarat kvartalsmålet: 5 000 Model 3 byggda på en vecka. Och takten ska framöver kunna ligga på 6 000 i veckan – vilket kan ge konkurrenter som Volvo huvudbry.

Teslas grundare och vd Elon Musk.
Teslas grundare och vd Elon Musk.

Många hade tvivlat på att elbilstillverkaren skulle klara målet. Och stressen har uppenbarligen varit total – tidigare i juni flögs en extra produktionslina in och monterades upp i ett gigantiskt tält vid fabriken i Fremont, Kalifornien.

Men nu meddelar vd Elon Musk att målet är nått, även om källor inom Tesla säger till nyhetsbyrån Reuters att veckans exemplar nummer 5 000 genomgick de sista kvalitetskontrollerna först vid femtiden på söndagsmorgonen lokal tid, alltså några timmar efter deadline.

Läs mer: Tesla släpar fortfarande efter med Model 3-produktionen enligt fabriksanställda 

"Jag tror att vi har blivit ett riktigt bilföretag", skriver Musk i ett e-brev till de anställda.

"Inte bara att vi fick ut 5 000 Model 3, men vi uppnådde också produktionsmålet för S och X, sammanlagt 7 000 bilar på en vecka!", fortsätter han enligt branschsajten Electrek.

Musk tillägger att Tesla förväntar sig att producera 6 000 Model 3 i veckan "nästa månad". Om det avser juli eller augusti framgår inte.

Tidigare i juni meddelade Tesla att Model 3 gått om alla rivaler – såsom BMW:s 3-serie och Mercedes C-klass – i USA-försäljningen.

Medan Model 3-siffrorna rusar så stagnerar eller faller alla de andra.

Än återstår att se hur det går för nya Volvo S60, som den kinesiskägda svenska tillverkaren just börjat producera i South Carolina. Vid invigningen av fabriken häromveckan nämnde Volvos företrädare Tesla Model 3 som en viktig konkurrent.

Läs mer: Teslas försäljning dyker i Sverige 

Medan Tesla bara finns med eldrift går varken Volvon eller någon av tyskarna att få i avgasfritt utförande än så länge. Flera av dem finns som laddhybrider, men renodlad batteridrift dröjer till nästa år eller senare.

Volvo har sagt att man i South Carolina kommer att kunna bygga som mest 100 000 S60 per år.

Det motsvarar knappt 2 000 bilar i veckan, men är ett tak man kan nå först i ett senare skede. Som jämförelse siktar Tesla senare i år på att kunna bygga 10 000 Model 3 varje vecka.

( TT / Di Digital )

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera