Annons

Myndighet granskar Foodora – efter nya larm om dålig arbetsmiljö

Till vänster: Niklas Östberg, vd på Delivery Hero som äger Foodora. Till höger: Ett av Foodoras cykelbud i Sverige.
Till vänster: Niklas Östberg, vd på Delivery Hero som äger Foodora. Till höger: Ett av Foodoras cykelbud i Sverige. Foto: Evelina Carborn och press.
Arbetsmiljöverket ska inspektera hur Foodoras behandlar sina anställda. Facket har bland annat larmat om att bara en liten del av cykelbuden får tillgång till bolagets personalutrymmen i Uppsala.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Matleveransbolaget Foodora har sedan starten i Sverige dragits med rapporter om låga löner, dålig hantering av olyckor och kanske framför allt larm om att arbetsmiljön inte håller måttet.

Bland annat kunde Di Digital under förra året avslöja att Foodora vägrat ordna vinterdäck till bolagets anställda, vilket enligt anställda ska ha lett till olyckor. 

Nu flaggar återigen bolagets skyddsombud om att arbetsmiljön är för dålig. 

Den här gången är det skyddsombud i Uppsala om larmar om att tillgång till personalutrymme ges som en belöning för ett fåtal anställda. Enligt skyddsombudet ska 20 nyckelbrickor ha delats ut bland 100 cykelbud. Det framgår av en anmälan till Arbetsmiljöverket.

”Den som vår chef gillar mest har fått brickor. Det finns ingen logik bakom besluten om vilka som får brickor. Alla måste få tillgång till brickorna. Det är inte en belöning, det är en rättighet”, säger skyddsombudet Santiago Bautista till Di Digital.

Läs mer: Facket larmar om dåliga villkor hos matapparna 

Bland annat skriver Santiago Bautista i sin anmälan till Arbetsmiljöverket att personalen bör kunna komma in i personalutrymmen eftersom de annars inte kan skydda sig mot regn och snö under kalla månader. Någon tillgång till dusch finns inte heller. 

Foodora har heller inte ordnat något garage för anställda att ställa sina cyklar i. Detta har enligt skyddsombudet lett till stölder av de anställdas cyklar.

Skyddsombudet meddelade bolaget om bristerna och krävde i april formellt att Foodora skulle ordna situationen för de anställda.

Till svar fick man att den ansvariga personen var bortrest och att svar kunde dröja.

Dessutom skrev den ansvarige på Foodora för bolagets cykelbud i ett mejlsvar till skyddsombudet att: ”Mitt personliga förslag är att vi tar upp de här problemen på nästa säkerhetskommittémöte under andra kvartalet, så att vi kan diskutera behoven i termer av 'måsten' och 'nice-to-haves' och diskutera hur vi kan förbättra arbetsmiljön om det skulle behövas.”

Enligt Foodora har man ett kontor i Uppsala som cykelbuden ska ha tillgång till. Det skriver Anna Anderberg som är pr- och kommunikationschef på börsnoterade Delivery Hero, som äger Foodora, i ett mejl till Di Digital. 

Anna Anderberg medger att dusch och cykelförvaring har efterfrågats av buden i Uppsala, men säger att man väntar på ett utlåtande från Arbetsmiljöverket om den frågan efter en tidigare inspektion hos bolaget i Stockholm. Till syvende och sist handlar det om en pengafråga.

”Anledningen till att vi väntat på Arbetsmiljöverkets utlåtande är för att vi vill vara säkra på att vi gör rätt investeringar gällande arbetsmiljön”, skriver Anna Anderberg.

Läs mer: Foodora anklagas för lönedumpning 

Om systemet med nyckelkorten, där Santiago Bautista pekat på att vissa cykelbud får tillgång till dem som en belöning, menar Anna Anderberg att så inte är fallet.

”Nycklar har tidigare först och främst tilldelats anställda som bott en bit utanför Uppsala och de som haft administrativa arbetsuppgifter. Efter att det lyfts upp som ett önskemål att fler skulle få tillgång till kontoret utanför ordinarie öppettider, så beställde vi fler nycklar. Sedan mitten av april har alla anställda möjlighet att få ett eget nyckelkort till kontoret. Vi har dock förstått att detta inte kommunicerats i tillräcklig utsträckning, något som vi nu behöver förtydliga”, skriver hon.

Enligt Anna Anderberg har Foodora i dag 65 anställda cyklister i Uppsala, inte det hundratal som skyddsombudet uppgett.

Santiago Bautista berättar att det just nu inte finns någon kommunikation mellan skyddsombudet och företaget. Foodora ska enligt skyddsombudet hänvisa alla frågor och ärenden till Arbetsmiljöverket.

”Det finns ju ett system med skyddsombud för att komma fram till lösningar, men om jag skickar ett mejl så får jag inget svar”, säger Santiago Bautista.

Anna Anderberg på Foodora menar att branschen är så pass ny att man inte riktigt vet vad som gäller, när det kommer till arbetsgivarens ansvar gentemot de anställda.

”Skillnaden mellan oss och många av våra branschkollegor är att vi anställer cykelbuden i vårt egna bolag. Det medför ett arbetsgivaransvar som i dag inte är helt entydigt för branschen. Därför för vi en löpande diskussion med bland andra Arbetsmiljöverket för att hitta en standard som både uppfyller lagkraven samtidigt som den fungerar för våra anställda och vår affär”, skriver hon.

Läs mer: Matleverantören Wolt tar in miljardbelopp – EQT ombord 

Efter skyddsombudets anmälan om bristerna har Arbetsmiljöverket nu bestämt sig för att undersöka arbetsmiljön på plats. 

Myndigheten ska inspektera bolagets lokaler i Uppsala, visar ett tillsynsbeslut som Di Digital tagit del av.

”Vi samlar information om det som hänt sedan tar vi ett beslut utifrån det. Det finns lite olika vägar att gå, antingen kan man anse att arbetsgivaren gjort allt som finns i skyddsombudets framställan eller så kan man komma fram till ett föreläggande”, säger arbetsmiljöinspektör Håkan Angeldahl.

I värsta fall kan Foodora åka på ett vite, om Arbetsmiljöverket kommer fram till att eventuella brister inte rättas till.

Under 2017 omsatte Foodora 58,7 miljoner kronor och hade ett minusresultat på 38,1 Mkr. 2016 omsatte matleveransbolaget 75 Mkr med förluster på 32,4 Mkr. 

Nyligen tog Foodoras finländska konkurrent Wolt in motsvarande 1,5 miljarder kronor från bland andra svenska EQT Ventures.

Läs mer: Börsjätten Delivery Hero köper svenska Hungrig.se 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer