Annons

Myndighet sågar Klarna – ger kunderna oönskade krediter

Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski.
Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski. Foto: Di
Bakom Klarnas betalningssätt ”konto” döljer sig inte en direktbetalning, utan en kredit där det tillkommer ränta efter 14 dagar.  Nu slår Konsumentverket bolaget på fingrarna.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Sedan några månader tillbaka har konsumentkreditbolaget Klarna marknadsfört krediter på två veckor som betalningsalternativet ”konto”.

Många kunder upplever detta som vilseledande. Den senaste tiden har 25 anmälningar om saken inkommit till Konsumentverket.

Nu fastslår myndigheten att Klarnas reklam varken är återhållsam eller måttfull på det sätt som konsumentkreditlagen kräver.

”De ekonomiska konsekvenserna verkar, utifrån marknadsföringen, som obefintliga”, skriver Konsumentverket i sitt beslut på måndagen.

Kunder som betalar via Klarna i e-handeln presenteras sedan några månader tillbaka med tre huvudsakliga betalmetoder.

Det rör sig dels om en faktura med en betalningsperiod på 14 dagar, en uppskjuten betalning eller om det tredje alternativet ”konto”.

Det som döljer sig bakom det sista alternativet är dock inte en direktbetalning. Istället upprättar kunden ett nytt konto hos Klarna och måste betala skulden inom 14 dagar. Därefter tillkommer ränta.

”Konsumenter kan förknippa begreppet 'konto' med 'bankkonto' och begreppet kan således ge en felaktig bild av betalsättet”, skriver Konsumentverket i sitt beslut.

Läs mer: Klarna går mot rekordår – klagomålen ökar med 105 procent 

Först vid ytterligare ett menyval kommer kunden till den kontobetalning som tidigare har marknadsförts som ”Klarna Direkt”.

Klarna har fram till den 3 april på sig att yttra sig om saken. Om Konsumentverket efter detta inte är nöjda kan de antingen stämma Klarna eller kräva att bolaget antingen upphör med reklamen eller bistår kunderna med ytterligare information.

”Vi eftersträvar frivilliga rättelser. Men om det inte sker, eller om vi inte kommer överens, ser vi över möjligheten att vidta ytterligare rättsliga åtgärder”, säger Rudina Muliqi, jurist på Konsumentverket.

Klarnas presschef Magnus Törnblom uppger att bolagets kundtjänst har mottagit klagomål om saken och att man har inlett en översyn av alternativen.

”Vi vill att köpupplevelsen ska vara så enkel och smidig som möjligt. I det arbetet har vi inte alla betalningsalternativ utfällda i första steget”, säger Magnus Törnblom.

Det kan verka som att ni uppmuntrar kunderna att ta krediter snarare än att betala direkt via sitt konto.

”Det är inte det vi gör.”

Det dyker upp tre alternativ som alla är baserade på krediter. Ett av dessa benämns som ”konto”.

”Det är enkelt att fälla ut och få alla alternativ. Trycker man på konto ligger villkoren väldigt tydligt direkt i anslutning. Vi tycker att det har varit ganska tydligt. Men vi har inlett en översyn eftersom vissa kunder inte uppfattar det så.”

Läs mer: Klarna vill ta in en miljard – värderingen skjuter i höjden

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer