Hoppa till innehållet

Myndighet ska granska influencers i kreditreklam

Svenska kändisar gör reklam för krediter och lånetjänster i sponsrade inlägg på sociala medier. I vissa fall har de ljugit om att de själva använder tjänsterna – och nu ska Konsumentverket syna fenomenet i sömmarna.

Margaux Dietz och Alex Schulman är två svenska kändisar som gjort reklam för kredit- och lånetjänster.
Margaux Dietz och Alex Schulman är två svenska kändisar som gjort reklam för kredit- och lånetjänster.Foto: Jesper Frisk och Jonas Eng (Di).

Under 2019 kunde Di Digital rapportera att en hel uppsjö av svenska kreditbolag – som Anyfin, Bynk och Klarna – fått stark kritik från Konsumentverket för sin marknadsföring. 

I flera fall slog myndigheten ned på att reklamfilmerna inte varit måttfulla, där krediter framställdes som en lockande och bekymmersfri åtgärd på ekonomiska problem.

Anna Hult, som är jurist på Konsumentverket, berättade i november för Di Digital att kreditgivarnas marknadsföring ändrat karaktär de senaste åren.

”Bolagen har flyttat sin marknadsföringsplats till sociala medier. Man lägger marknadsföringen i händerna på influencers, men det är inte så enkelt som det kan låta”, sade hon då.

Nu ska Konsumentverket granska hur svenska influencers gör reklam för kreditbolag i sponsrade inlägg på sociala medier, rapporterar Svenska Dagbladet.

”Under 2020 kommer vi att göra en extra satsning på att kontrollera hur dessa bolag marknadsför sig i sociala medier och med influencers”, säger Konsumentverkets jurist Martin Olsson till tidningen.

Bland de kändisar som gjort reklam för kreditbolagen märks Amanda Schulman, Alex Schulman, Isabella Löwengrip, Margaux Dietz och Carolina Gynning.

Influencers har på Instagram hävdat att de använt sig av olika lånetjänster – trots att det inte stämmer. 

Ett exempel är influencern Josefine Lustig som skönmålade Anyfins produkter fastän hon saknade krediter hos bolaget.

”I detta fall var det faktiskt så att hon inte haft något lån. Det är ett brott mot marknadsföringslagen. Man får inte använda sig av felaktiga påståenden, eller ljuga”, säger Martin Olsson på Konsumentverket till SvD.

Läs även: Efter hårda kritiken: Låneapp städar undan massiv reklaminsats

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera