Hoppa till innehållet

Myndighet vill bannlysa elscootrar från trottoarer

Förbud mot att köra på trottoaren och slopa den begränsning på motoreffekt som finns i dag. Det är några av de förändringar som Transportstyrelsen vill se för att öka säkerheten kring de olycksdrabbade elscootrarna.

Foto: Andrey Popov

Enligt Transportstyrelsens egen statistik sker två av tre av alla olyckor där elscootrar är inblandade på grund av förarens egna misstag. För cykelolyckor är motsvarande siffra 40 procent. 

På måndagen lämnade Transportstyrelsen sitt förslag på hur man ska kunna utveckla säkerheten kring elscootrarna, och vill nå det genom att införa några nya regler och förenkla redan befintliga.

Transportstyrelsen anser dock inte att det behövs en ny fordonskategori utan slår fast att majoriteten av eldrivna enpersonsfordon i lagens mening är en cykel. 

Myndigheten föreslår i stället en ändring av definitionen av en cykel så att man tar bort begränsningen på 250 watt av motoreffekten.

Genom att ta bort taket på motoreffekt möjliggör man, enligt Transportstyrelsen mer robusta och säkra elscootrar som kan utrustas med exempelvis bättre bromsar och pneumatiska däck. Maxfarten kommer dock fortsatt vara 20 km/h.

”Ett borttagande av kravet på motoreffekt möjliggör trafiksäkrare fordon och ökad teknikutveckling. Vi ser även ett behov av skärpta fordonsstandarder för att säkerhetsställa att endast de mest trafiksäkra fordonen tillåts på våra vägar”, säger August Svedenstedt, Sverigechef för elscooter-operatören TIER Mobility i en kommentar till Dagens Industri.

Transportstyrelsen vill också bannlysa elscootrar helt från trottoarer och gångbanor.  Den svenska elscooter-operatören Voi välkomnar Transportstyrelsens rapport och vill se att man dedikerar mer yta till körbanor för cyklar och elsparkcyklar.

 ”För ökad trafiksäkerhet för lätta fordon är det viktigt att det finns fler tydliga och skyddade cykelbanor där de kan användas. Vi ser att anledningen till att folk väljer att köra på trottoaren oftast är länkad till avsaknaden av cykelbana, då många inte känner sig bekväma att åka i körbanan” säger Eric André, Sverigechef på Voi, i en kommentar.

Elcyklar med trampor påverkas inte av dessa förändringar, men kan komma att påverka de eldrivna en- och tvåhjulingar som inte är mopeder – men inte heller kan definieras som konventionella cyklar. I den gruppen finns så kallade fatbikes.

Om Transportstyrelsens förslag blir lag kommer det att sättas en gräns för hur stor och tung en elscooter eller elcykel utan trampor får vara. vad den maxvikten skulle vara har myndigheten ännu inte kommit fram till.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera