Annons

Myndighet vill bannlysa elscootrar från trottoarer

Foto: Andrey Popov
Förbud mot att köra på trottoaren och slopa den begränsning på motoreffekt som finns i dag. Det är några av de förändringar som Transportstyrelsen vill se för att öka säkerheten kring de olycksdrabbade elscootrarna.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Enligt Transportstyrelsens egen statistik sker två av tre av alla olyckor där elscootrar är inblandade på grund av förarens egna misstag. För cykelolyckor är motsvarande siffra 40 procent. 

På måndagen lämnade Transportstyrelsen sitt förslag på hur man ska kunna utveckla säkerheten kring elscootrarna, och vill nå det genom att införa några nya regler och förenkla redan befintliga.

Transportstyrelsen anser dock inte att det behövs en ny fordonskategori utan slår fast att majoriteten av eldrivna enpersonsfordon i lagens mening är en cykel. 

Myndigheten föreslår i stället en ändring av definitionen av en cykel så att man tar bort begränsningen på 250 watt av motoreffekten.

Genom att ta bort taket på motoreffekt möjliggör man, enligt Transportstyrelsen mer robusta och säkra elscootrar som kan utrustas med exempelvis bättre bromsar och pneumatiska däck. Maxfarten kommer dock fortsatt vara 20 km/h.

”Ett borttagande av kravet på motoreffekt möjliggör trafiksäkrare fordon och ökad teknikutveckling. Vi ser även ett behov av skärpta fordonsstandarder för att säkerhetsställa att endast de mest trafiksäkra fordonen tillåts på våra vägar”, säger August Svedenstedt, Sverigechef för elscooter-operatören TIER Mobility i en kommentar till Dagens Industri.

Transportstyrelsen vill också bannlysa elscootrar helt från trottoarer och gångbanor.  Den svenska elscooter-operatören Voi välkomnar Transportstyrelsens rapport och vill se att man dedikerar mer yta till körbanor för cyklar och elsparkcyklar.

 ”För ökad trafiksäkerhet för lätta fordon är det viktigt att det finns fler tydliga och skyddade cykelbanor där de kan användas. Vi ser att anledningen till att folk väljer att köra på trottoaren oftast är länkad till avsaknaden av cykelbana, då många inte känner sig bekväma att åka i körbanan” säger Eric André, Sverigechef på Voi, i en kommentar.

Elcyklar med trampor påverkas inte av dessa förändringar, men kan komma att påverka de eldrivna en- och tvåhjulingar som inte är mopeder – men inte heller kan definieras som konventionella cyklar. I den gruppen finns så kallade fatbikes.

Om Transportstyrelsens förslag blir lag kommer det att sättas en gräns för hur stor och tung en elscooter eller elcykel utan trampor får vara. vad den maxvikten skulle vara har myndigheten ännu inte kommit fram till.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer