Hoppa till innehållet

Na-kd lanserar second hand-plattform för generation z

Second hand-trenden blir allt hetare. Nu gör Na-kd som konkurrenterna och satsar på en second hand-plattform för generation z. ”Vi har stora förhoppningar”, säger bolagets hållbarhetschef Anna Winde. 

Na-kds hållbarhetschef Anna Winde säger att Na-kds målgrupp, unga kvinnor i generation z, verkar ha en större benägenhet än andra åldersgrupper att köpa och sälja begagnat.
Na-kds hållbarhetschef Anna Winde säger att Na-kds målgrupp, unga kvinnor i generation z, verkar ha en större benägenhet än andra åldersgrupper att köpa och sälja begagnat.
Foto: Jesper Frisk

Klädbolaget Na-kd gjorde så sent som förra veckan en riktad emission på 400 miljoner kronor för att expandera i nya marknader och nya kategorier. 

Under torsdagen lanseras marknadsplatsen Na-kd Circle på samtliga marknader inom EU, där kunderna kan både sälja och köpa begagnade plagg. Även kunder utanför EU kommer att kunna köpa plagg via Na-kd Circle. 

Läs mer: Na-kd  tar in 400 miljoner kronor – anrika investmentbolaget gör entré  

”Vi har investerat över 10 miljoner kronor i plattformen som är helt integrerad med Na-kds plattform. Om man skulle jämföra det med fysiska butiker så erbjuder vi kunderna att hänga upp sina begagnade plagg på samma hylla som nya plagg. Så vitt jag vet är den här integrerade plattformen unik”, säger Anna Winde.

Det är till en början enbart produkter som köpts på Na-kd som kommer säljas. Men Anna Winde utesluter inte att plattformen kan öppna för produkter som köpts på andra hemsidor eller i fysiska butiker framöver.

”Det är någonting vi får utvärdera. Fördelen nu är att kunderna inte behöver fotografera plaggen eller uppge produktinformation”. 

Leveransprocessen mellan säljare och köpare kommer skilja sig från marknad till marknad. I Sverige kommer det både vara möjligt att skicka direkt mellan säljare och konsument och att låta Na-kd agera mellanled där bolaget först granskar produkterna. För övriga marknader gäller enbart det senare alternativet.

”Leveransfrågan är någonting vi kommer utveckla under tid när vi ser hur lösningarna tas emot. Det beror bland annat på vilka förutsättningar våra transportpartners har”, förklarar hon.

När säljaren lägger upp ett plagg till försäljning och beskriver dess skick anger Na-kd direkt vad säljaren kommer att få för ersättning vid en försäljning. Man kan även plocka bort ett plagg om man ångrar sig. 

”Priset är satt utifrån plaggets senaste pris, och givetvis även skicket. Men vi godkänner inga trasiga plagg eller plagg med fläckar.”

Varorna som går via lagret kommer granskas, men vid direktförsäljning får man lita på försäljaren. Na-kd agerar legan mellanhand i båda leden vilket innebär returrätt.

”Vi litar på våra kunder. Skulle varan i enstaka fall inte hålla måttet så får kunden höra av sig till oss så löser vi det”, kommenterar hon.

Plattformen är en del av Na-kds hållbarhetsarbete, ett område där bolaget ser ett stort intresse från kundhåll.

”Vi satsar mycket på hållbarhetsfrågor och har satt ambitiösa mål. Vad gäller klimatfrågan så har vi satt mål på att reducera utsläppen, från bomullsfält till kund, med 50 procent till 2030 jämfört med 2020. För ett tillväxtbolag är det en jätteutmaning.”

Klädbranschen står inför tre stora utmaningar när det gäller hållbarhet menar Anna Winde.

”För det första måste de nya plaggen tillverkas med mer hållbara material och med produktionsprocesser som har så liten påverkan som möjligt. Sedan måste plaggen vid slutet av sin livslängd återvinnas i nya produkter. Den tredje delen är använda plaggen som redan finns på marknaden så länge som möjligt och det är här Na-kd Circle kommer in”.

Anna Winde säger att Na-kds målgrupp, unga kvinnor i generation z, verkar ha en större benägenhet än andra åldersgrupper att köpa och sälja begagnat. 

”Vi har stora förhoppningar om att kunderna är med oss på den här resan”, säger hon.

Na-kd är inte ensam om att lansera en second hand-plattform under torsdagen. För ett halvår sedan lanserade tyska Zalando kategorin ”pre-owned”, och nu utökas den marknaden med sju länder, däribland Sverige.  

Zalandos och Na-kds upplägg skiljer sig dock åt en hel del. Zalando, som är återförsäljare av andra märken, accepterar varor från över 3 000 varumärken och produkterna behöver inte vara köpta hos Zalando. Här lägger säljarna först upp bilder på produkten, som ska vara i snarlikt nyskick, och får ett prisförslag. Här är det Zalando själva som köper produkten av kunden som skickar den vidare till bolaget till för kvalitetskontroll. Varan säljs sedan på plattformen av bolaget. I och med att Zalando står som säljare gäller vanlig returrätt.

Beloppet som säljaren får från Zalando betalas inte ut till ett konto, utan erbjuds i form av presentkort hos klädjätten. Säljaren kan även välja att skänka summan till välgörande ändamål.  

En aktör som varit med i leken länge är Sellpy, där H&M är storägare. Här här kan säljaren skicka in flera varor i en påse som säljaren bedömer vara värda över 50 kronor, och även accessoarer, skor, elektronik, sport & fritid och finare husgeråd kan accepteras.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera