Hoppa till innehållet

Na-kd ökar försäljningen: ”Ett år med stora framsteg”

Na-kd ökade sin försäljning med över 700 miljoner kronor och hade en nettoomsättning på drygt 2 miljarder kronor under 2020. Det innebär en ökning på 56 procent jämfört med föregående år. Na-kd presenterar också nya varumärkeslöften och åtgärder som respons på den kritik som riktats mot modebolaget.

Na-kds grundare Jarno Vanhatapio.
Na-kds grundare Jarno Vanhatapio.Foto: Jesper Frisk

Na-kd uppger att de sedan lanseringen online 2016 har vuxit över 1000 procent och under 2020 hade en nettoomsättning på drygt 2 miljarder kronor. Bolaget kommer att redovisa ett resultat, mätt i ebitda, på minus 29 Mkr för 2020, vilket är en förbättring från cirka minus 122 Mkr föregående år.

Resultatet för 2020 belastas med en del kostnader av ”engångskaraktär kopplade till covid-19” och rensat från dessa är det operativa underliggande helårsresultatet positivt. Förra året fick Na-kd in över 1,2 miljoner nya kunder från över 100 marknader.

”Med 2020 bakom oss kan vi konstatera ytterligare ett år med stora framsteg, både i omsättning och resultat, men framför allt så har vi lärt oss väldigt mycket och satt grunden för de kommande åren. I ljuset av covid-19, och att vi fortsatt att investera tungt i verksamheten, så är vi väldigt nöjda att kunna presentera ett så pass starkt helår”, säger Jarno Vanhatapio, vd och grundare av Na-kd, i ett pressmeddelande.

Läs mer: Snabbväxande modebolaget visar upp lönsamt kvartal 

I december 2020 kritiserades företaget i social medier och media angående brister främst inom företagets praktikprogram men också arbetsförhållanden samt inkludering. Na-kd tillsatte då en oberoende utredning genom det globala revisions- och rådgivningsbolaget EY, samt pausade nya antagningar till praktikprogrammet. 

”Vi har sedan december tillsammans med EY jobbat fokuserat med åtgärder kring det som lyfts fram i svensk media gällande arbetsmiljön. Det är hanterbara saker som vi nu förbättrar”, kommenterar Jarno Vanhatapio.

EY har gjort en omfattande medarbetarundersökning som nära 90 procent av de anställda svarat på och som de kompletterat med nästan 100 djupintervjuer.

Revisionsbolaget konstaterar att Na-kd har en väldigt diversifierad grupp anställda från mer än 30 länder, och att utmaningarna i bolaget i huvudsak är ett resultat av bolagets snabba tillväxt och ”ringa ålder”. Processer, policys och strukturer har därmed inte hunnit utvecklas eller implementeras fullt ut. 

Utifrån rapporten har Na-kd tagit fram en åtgärdsplan med utökade och konkreta initiativ. Under våren 2021 kommer modebolaget att kommunicera ”uppdaterade och förstärkta” varumärkeslöften.

Läs mer: Snabbväxande modehandlare närmar sig börsen – storägaren: ”Håller alla dörrar öppna”

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera