Na-kd uppger att de sedan lanseringen online 2016 har vuxit över 1000 procent och under 2020 hade en nettoomsättning på drygt 2 miljarder kronor. Bolaget kommer att redovisa ett resultat, mätt i ebitda, på minus 29 Mkr för 2020, vilket är en förbättring från cirka minus 122 Mkr föregående år.
Resultatet för 2020 belastas med en del kostnader av ”engångskaraktär kopplade till covid-19” och rensat från dessa är det operativa underliggande helårsresultatet positivt. Förra året fick Na-kd in över 1,2 miljoner nya kunder från över 100 marknader.
”Med 2020 bakom oss kan vi konstatera ytterligare ett år med stora framsteg, både i omsättning och resultat, men framför allt så har vi lärt oss väldigt mycket och satt grunden för de kommande åren. I ljuset av covid-19, och att vi fortsatt att investera tungt i verksamheten, så är vi väldigt nöjda att kunna presentera ett så pass starkt helår”, säger Jarno Vanhatapio, vd och grundare av Na-kd, i ett pressmeddelande.
Läs mer: Snabbväxande modebolaget visar upp lönsamt kvartal
I december 2020 kritiserades företaget i social medier och media angående brister främst inom företagets praktikprogram men också arbetsförhållanden samt inkludering. Na-kd tillsatte då en oberoende utredning genom det globala revisions- och rådgivningsbolaget EY, samt pausade nya antagningar till praktikprogrammet.
”Vi har sedan december tillsammans med EY jobbat fokuserat med åtgärder kring det som lyfts fram i svensk media gällande arbetsmiljön. Det är hanterbara saker som vi nu förbättrar”, kommenterar Jarno Vanhatapio.
EY har gjort en omfattande medarbetarundersökning som nära 90 procent av de anställda svarat på och som de kompletterat med nästan 100 djupintervjuer.
Revisionsbolaget konstaterar att Na-kd har en väldigt diversifierad grupp anställda från mer än 30 länder, och att utmaningarna i bolaget i huvudsak är ett resultat av bolagets snabba tillväxt och ”ringa ålder”. Processer, policys och strukturer har därmed inte hunnit utvecklas eller implementeras fullt ut.
Utifrån rapporten har Na-kd tagit fram en åtgärdsplan med utökade och konkreta initiativ. Under våren 2021 kommer modebolaget att kommunicera ”uppdaterade och förstärkta” varumärkeslöften.
Läs mer: Snabbväxande modehandlare närmar sig börsen – storägaren: ”Håller alla dörrar öppna”