Annons

Modebolaget dubblar intäkterna: ”Våra ambitioner mäts i miljarder euro”

Na-kds vd och grundare Jarno Vanhatapio, på plats i Almedalen.
Na-kds vd och grundare Jarno Vanhatapio, på plats i Almedalen. Foto: Jesper Frisk
Modebolaget Na-kd spränger miljardvallen och plockar in ytterligare 210 miljoner kronor från sina investerare. ”Våra ambitioner mäts i miljarder euro”, säger grundaren och vd:n Jarno Vanhatapio.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

(Di Digital/Visby) Fyra år efter starten spränger Na-kd miljardvallen. Bolaget som främst säljer egna kläder på nätet omsatte 816 miljoner under 2018, enligt pinfärska siffror som Di Digital fått ta del av. Det är nästan dubbelt så mycket som året innan. 

Siffrorna för första halvåret 2019 indikerar en tillväxt på över 90 procent. 

”Vi omsätter nog 1,3-1,4 miljarder i år”, säger grundaren och vd:n Jarno Vanhatapio när Di Digital träffar honom i ett regnigt Almedalen.

Rörelsemarginalen låg på -15 procent i fjol, vilket motsvarar en rörelseförlust kring 122 Mkr. Men de minskar i rask takt.

”Vi är kusligt nära våra prognoser. Vi kan bli lönsamma på månadsbasis redan senare i år, om vi väljer den vägen”, säger Jarno Vanhatapio.

Na-kd säljer kläder, skor, accessoarer, smink och allt annat inom kvinnligt mode. Varorna skeppas från huvudlagret i Nederländerna till över 170 marknader. Nätbutiken är huvudkanal, men man säljer även kläder via 1 500 återförsäljare. 

Största marknaden är Tyskland, men man växer fort i hela världen. Kring 80 procent av omsättningen kommer i dag utanför Sverige. 

Andelen egna kläder har gått från 70 till närmare 90 procent det senaste två åren.

”Det går inte att jämföra oss med nätbutiker som Zalando och Nelly. Vi säljer egna varumärken direkt till konsument utan mellanhänder. Det innebär att vi i grunden har mycket bättre produktmarginaler”, säger Jarno Vanhatapio.

En förklaring till Na-kds snabba tillväxt är bolagets fokus på datadriven försäljning. De senaste åren har man rekryterat topptalanger inte bara från konkurrenter som Boozt och Asos, utan även från it-jätten Oracle och Industrifonden. Genom automatiserad översättning har Na-kd exempelvis lokaliserade sajter i ett dussintal europeiska länder och i USA.

Det gäller att ta in pengar när man inte behöver dem.

Läs mer: Influencer-bolagen växer i raketfart – utan externt kapital 

Liksom Daniel Wellington och Ideal of Sweden lyfts bolaget ofta fram som en pionjär inom marknadsföring via influerare. Na-kd har i dag har 2,9 miljoner följare i sociala medier. Av bolagets 175 medarbetare jobbar kring 15 uteslutande med detta, enligt Jarno Vanhatapio. 

”Vi har utvecklat egna metoder för att scanna av marknaden och hitta dem vi vill jobba med. Det handlar om 10 000-tals så kallade mikro-influerare”, säger han.

Resultaten är slående i vissa demografiska grupper. Enligt Jarno Vanhatapio har exempelvis 4 procent av alla tyska kvinnor mellan 20-23 år handlat kläder på Na-kd under det senaste kvartalet.

”Vi är redan mycket internationella. Våra ambitioner mäts i miljarder euro”, säger grundaren.

Parallellt med helårsresultatet meddelar Na-kd även att man plockat in 210 Mkr i ett tillägg till den senaste så kallade b-rundan. Na-kd har därmed tagit in cirka 750 Mkr i riskkapital sedan start. 

Investeringen leddes av de befintliga ägarna Partech, Eequity och Northzone. Bland de nya investerarna kan nämnas franska Quadrille och La Maison från Luxemburg.

”Intresset är stort. Det gäller att ta in pengar när man inte behöver dem. Nu kan vi fortsätta trycka på om vi vill. Om vi exempelvis skulle satsa i öst skulle vi behöva bygga ett nytt lager, vilket kräver mycket kapital”, säger Jarno Vanhatapio. 

Na-kds värdering har tidigare uppskattats till 1,5 miljarder kronor, men uppges efter denna runda vara betydligt högre än så.

Läs mer: Modekungens Na-kd tar in kapital – når miljardvärdering 

Di Digital träffar Jarno Vanhatapio, grundare och vd för Na-kd, i Visby under Almedalsveckan.
Di Digital träffar Jarno Vanhatapio, grundare och vd för Na-kd, i Visby under Almedalsveckan. Foto: Jesper Frisk
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer