Hoppa till innehållet

Na-kd växer - snor expansionschef från Industrifonden

Modekungen Jarno Vanhaptios nätbutik Na-kd fortsätter att växa internationellt. Nu rekryterar man Industrifondens Björn Bergström till rollen som expansionschef. 

Industrifondens Björn Bergström blir expansionschef på Na-kd.
Industrifondens Björn Bergström blir expansionschef på Na-kd.Foto: Margareta Bloom Sandebaeck

Modesajten Na-kd fyllde på kassan med drygt 360 miljoner kronor i början av året. Nu gasar man på internationellt och rekryterar Björn Bergström till rollen som expansionschef. Bergström har tidigare varit investeringsansvarig på riskkapitalbolaget Industrifonden och sitter sedan tidigare i styrelsen för till exempel Soundtrack your brand och Funnel.

Läs mer: Na-kd tar in kapital – passerar miljardvallen 

”Vi är glada över att kunna presentera Björn som vår första expansionschef och har fler tunga rekryteringar på gång under våren”, säger Jarno Vanhaptio, som grundade Na-kd 2015.

Han menar att Björn Bergströms insikter från internationellt skalbara varumärken blir en tillgång för hela företaget när man nu expanderar i flera viktiga länder. 

”Tillväxten går enligt plan. Vi lanserar sju landsspecifika sajter i år. Den franska, polska och tyska är redan ute. Så Björn kommer jobba mycket med det”, säger Jarno Vanhaptio.

Jarno Vanhaptio, som grundade Na-kd 2015.
Jarno Vanhaptio, som grundade Na-kd 2015.

Na-kd har främst marknadsfört sig genom influencers, Facebook, där man har 400000 följare, och Instagram, där man har 1,6 miljoner följare. Bolaget omsatte 150 miljoner kronor under fjärde kvartalet i fjol, vilket motsvarar en tillväxt 150 procent mot 2016. 

Na-kd säljer kläder, skor, accessoarer, smink och allt annat inom kvinnligt mode. Varorna skeppas från huvudlagret i Nederländerna till 185 länder. Största försäljningen sker i Tyskland, följt av Norden och Australien.

Läs mer: Han säljer i snabbväxaren Na-kd – tjänar 40 gånger pengarna

Några av Na-kd:s befintliga ägare är Northzone, Eequity, Avito-grundarna Filip Engelbert och Jonas Nordlander, Lena Apler, franska Partech Ventures, samt amerikanska FJ Labs.

Jarno Vanhatapio är en av Sveriges främsta serieentreprenörer inom e-handel och mode på nätet. Som 25-åring grundade han Nelly.com, som såldes i omgångar till Qliro Group. Efter det grundande han Zoozoo.com, en sajt för djurfoder som köptes av marknadsledande Animail 2015. 

Samma år grundade han modesajten Na-kd (NTL), som enligt Di Digitals uppgifter värderas till nära 1,5 miljarder kronor i och med den senaste kapitalrundan i januari 2018. Det är cirka tre gånger så högt som vid nyemissionen i början av 2017.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera