Modesajten Na-kd fyllde på kassan med drygt 360 miljoner kronor i början av året. Nu gasar man på internationellt och rekryterar Björn Bergström till rollen som expansionschef. Bergström har tidigare varit investeringsansvarig på riskkapitalbolaget Industrifonden och sitter sedan tidigare i styrelsen för till exempel Soundtrack your brand och Funnel.
Läs mer: Na-kd tar in kapital – passerar miljardvallen
”Vi är glada över att kunna presentera Björn som vår första expansionschef och har fler tunga rekryteringar på gång under våren”, säger Jarno Vanhaptio, som grundade Na-kd 2015.
Han menar att Björn Bergströms insikter från internationellt skalbara varumärken blir en tillgång för hela företaget när man nu expanderar i flera viktiga länder.
”Tillväxten går enligt plan. Vi lanserar sju landsspecifika sajter i år. Den franska, polska och tyska är redan ute. Så Björn kommer jobba mycket med det”, säger Jarno Vanhaptio.
Na-kd har främst marknadsfört sig genom influencers, Facebook, där man har 400000 följare, och Instagram, där man har 1,6 miljoner följare. Bolaget omsatte 150 miljoner kronor under fjärde kvartalet i fjol, vilket motsvarar en tillväxt 150 procent mot 2016.
Na-kd säljer kläder, skor, accessoarer, smink och allt annat inom kvinnligt mode. Varorna skeppas från huvudlagret i Nederländerna till 185 länder. Största försäljningen sker i Tyskland, följt av Norden och Australien.
Läs mer: Han säljer i snabbväxaren Na-kd – tjänar 40 gånger pengarna
Några av Na-kd:s befintliga ägare är Northzone, Eequity, Avito-grundarna Filip Engelbert och Jonas Nordlander, Lena Apler, franska Partech Ventures, samt amerikanska FJ Labs.
Jarno Vanhatapio är en av Sveriges främsta serieentreprenörer inom e-handel och mode på nätet. Som 25-åring grundade han Nelly.com, som såldes i omgångar till Qliro Group. Efter det grundande han Zoozoo.com, en sajt för djurfoder som köptes av marknadsledande Animail 2015.
Samma år grundade han modesajten Na-kd (NTL), som enligt Di Digitals uppgifter värderas till nära 1,5 miljarder kronor i och med den senaste kapitalrundan i januari 2018. Det är cirka tre gånger så högt som vid nyemissionen i början av 2017.