Annons

Namnbyten och lek med vokaler – undvik fallgropar när du döper bolaget

Emil Hansson är vd för betalbolaget Rocker, som nyligen bytte namn från Bynk.
Emil Hansson är vd för betalbolaget Rocker, som nyligen bytte namn från Bynk. Foto: Press/Di
Lånebolaget lade hundratals miljoner på att få hela Sverige att ”bynka”, men ger nu upp namnet. Kreditor blev Klarna. Att döpa sitt bolag är inte lätt – Di Digital reder ut vad du ska tänka på. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Betalbolaget Bynks namnbyte till Rocker i slutet av förra veckan har blivit något av en snackis i svensk branschpress. Namnbytet sker efter en tuff höst, där Bynk bland annat blivit stämda av Konsumentombudsmannen för att skönmåla skuldsättning. Betalbolaget har spenderat nästan 200 miljoner kronor på reklam, och myntat sloganen ”hela Sverige bynkar”. 

Men namnbytet har ingenting med höstens kontroverser att göra, kommenterade vd:n Emil Hansson till Di Digital. Istället handlar det om att ”utmana gamla strukturer” och att göra bolaget redo för en expansion till andra länder. 

Och faktum är att rätt namn kan vara hur viktigt som helst, både på den inhemska marknaden och inför en expansion – i alla fall om man får tro en expert inom området. 

”Det är ett högst strategiskt beslut som många kanske tar lite för lättvindligt på”, säger Katarina Nilsson. 

Katarina Nilsson driver namnbyrån Eqvarium.
Katarina Nilsson driver namnbyrån Eqvarium. Foto: Rickard Liljeroos

Hon driver namnbyrån Eqvarium, och har hjälpt en rad bolag – som Zenuity, Veoneer och skogsägarföreningen Södra – att hitta rätt namn. 

”Man jobbar med väldigt många namn i en process. Man tvättar fram namnet som har bäst förutsättningar kommunikativt, språkligt och juridiskt. Sedan har vi perspektivet med internet, det ska fungera sökmässigt och domännamnet ska vara tillgängligt”, berättar hon.

Från ax till limpa tar processen sex till åtta veckor. 

”Det finns fortfarande, särskilt bland mindre företag, en idé om att man måste klara det själv. Typ 'vi sätter oss en eftermiddag med lite energidryck och spånar fram något kul'. Men då är risken att det inte blir så funktionellt. Ofta när man inte har så mycket erfarenhet ser man inte utmaningarna”, säger Katarina Nilsson. 

Som exempel på en bransch som drabbats särskilt av misstag vid namngivningen tar hon upp bilindustrin. 

”En av de senaste grejerna man skrattade om var Audis nya elbil e-tron, som låter som det franska ordet étron – som betyder bajskorv. Och Subaru presenterade nyligen en ny bilmodell med namnet Subaru Fucks.”

I jämförelse med bilindustrin har techbranschen skonats från namnskandaler. Däremot präglar andra trender namnen. 

”Tidigare var det väldigt många företag som valde att slopa vokaler i namnet eller ändra stavningen på andra sätt. Nu skulle jag råda alla att hålla sig därifrån. Har man sett en teknik för att bygga upp namn länge kanske det inte är så fräscht. Den trenden har också drivits av en önskan om att hitta lediga domäner, men där behöver man akta sig. Även om man 'tweakar' en bokstav kan du inte komma ifrån vissa juridiska aspekter, eftersom namnet ändå kan vara för likt något annat.” 

Gig-plattformen Yepstr, det digitala träningsabonnemanget Swiftr och edtech-bolaget Quizrr är några exempel på trenden i Sverige. 

Vi gillade att namnet Voi var kort och enkelt att komma ihåg

En annan trend som märkts av specifikt i startupbranschen är enligt Katarina Nilsson så kallade nonsensnamn. 

”Det är namn utan någon tydlig betydelse alls. Den typen av namn kan göra det lättare att hitta domäner och underlätta när man vill äga och kontrollera ett namn genom varumärkesregistrering. Dessutom ger den här typen av namn större unikitet vilket är ett sätt att sticka ut från mängden.”

Som exempel på nonsensnamn ger hon Tink, Fixura, Qiwi, Swish, Skype och Google. 

Hon nämner också Y-trenden, som satts av Spotify. 

”Sen följde många bolag efter, som Coinify, Detectify och Lendify. Men vi ser också fler populära ändelser nu som slutar på -ly och -ity, med bolag som Trustly, Klarity, Kognity och Zenuity.”

Framtidens startupbolag tror hon kommer att präglas av mjukare namn. Som exempel redan nu ger hon matsvinns-appen Karma. 

”Framåt tror jag att vi kommer se fler emotionella namn än tekniska, namn som talar till våra känslor på ett annat sätt. Det kommer också bli fler mjukare och mer feminina namn.”

Läs mer: Topparna gör bolagsnamnet till en egen konstart 

På den svenska marknaden finns det ett få antal företag som renodlat ägnar sig åt att hjälpa bolag att hitta nya namn. Också varumärkes- och strategibyråer erbjuder liknande tjänster. 

Ett nytt namn brukar gå på 100 000 kronor till 300 000 kronor – men den som tittar i historieboken kan snabbt hitta betydligt dyrare exempel. 

När Vodafone blev Telenor 2006 landade notan på upp emot 150 miljoner kronor, enligt Resumé. När Telia Sonera samlade 18 dotterbolag under en ny gemensam logotyp kostade hela kalaset en kvarts miljard kronor. När energibolaget Sydkraft skulle byta namn till Eon Sverige 2005 kostade det bolaget 135 miljoner kronor.

Men då är det alltså inte bara de nya namnen, eller grafiska profilen, som pressar priset på fakturorna. När namnet ska kommuniceras ska det skapas reklam, köpas medieutrymme och så ska det gamla namnet bytas ut. När Europolitan bytte namn till Vodafone 2002 åkte ett företag runt till 1600 återförsäljare för att skrapa ner gamla klistermärken. Det slutade med att omprofileringen blev en av de dyraste i Sverige någonsin. 

Men det finns också desto billigare namn. När Daniel Ek och Martin Lorentzon skulle namnge sin nya musiktjänst 2006 är den officiella versionen att de båda grundarna satt i Daniel Eks lägenhet i Rågsved och ropade ut olika namn. Martin Lorentzon misshörde ett av förslagen som Spotify. När en sökning på Google sedan gav noll träffar var det bestämt – Spotify skulle det bli.  

Ett annat exempel är elscooterbolaget Voi, som också filat fram namnet själva. Voi är enligt kommunikationschefen Kristina Hunter Nilsson en blandning mellan franskans voyager (på svenska: att resa) och spanskans voy (på svenska: jag går). 

”Vi gillade att namnet Voi var kort, enkelt att komma ihåg och passade bra i logotyp-form”, säger hon till Di Digital.

Också Bynk, vars tjänster inom sparande, lån och betalningar nu går under namnet Rocker, har tagit fram det nya namnet inom bolaget. Det gamla namnet behålls som ett varumärke för konsumentlån. 

”Vi tog fram det här namnet som är otroligt starkt och användbart. Sen har vi naturligtvis tagit stöd av vissa personer som är experter på rättigheter och vi har prövat många alternativ”, säger Rockers vice vd Oscar Hyléen. 

Ert nya namn ska fungera för en expansion, säger ni. Rocker betyder MC-knutte på danska. Hur tänker ni kring det? 

”Vi har gjort gedigna analyser och har såklart haft koll på det. Det finns en lång lista med olika betydelser av ordet rocker om du söker på Wikipedia. Många drar helt andra associationer till namnet. För oss har det varit viktigt att signalera den ambition och attityd som vi har att ompröva det gamla. Det finns exempelvis i rockmusiken. Vi vill fånga vår utmanarroll i namnet”, säger Oscar Hyléen.

Enligt Katarina Nilsson kan ett namnbyte bli förvirrande för bolagets befintliga kunder. Nyckeln till en lyckad förändring är därmed att vara duktig på att berätta om det och varför det sker. 

”Ibland kan risken vara större att behålla namnet än att byta det. Man byter inte namn för att det är kul, utan för att man måste om det gör ont nog. Det viktigaste är att man är noga med att man kommunicerar ut namnbyten. Sen kan man faktiskt vända på det – ett namnbyte kan också få fler att prata om bolaget.” 

 

När Klarna först lanserades var det i namnet Kreditor. På bilden syns de tre grundarna Victor Jacobsson, Sebastian Siemiatkowski och Niklas Adalberth. Enbart vd:n Sebastian Siemiatkowski är aktiv i bolaget idag.
När Klarna först lanserades var det i namnet Kreditor. På bilden syns de tre grundarna Victor Jacobsson, Sebastian Siemiatkowski och Niklas Adalberth. Enbart vd:n Sebastian Siemiatkowski är aktiv i bolaget idag. Foto: Joey Abrait, @image_author_name

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer